Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Globala variabler och samtidigt kopplade

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Globala variabler och samtidigt kopplade

Jag gör ibland simuleringar med flera terminer efter varandra och bockar då i "Kör som samtidigt kopplade". Gör man detta så adderas vinsten och man kan återinvestera.
    Jag använder mig av en global variabel som ackumulerar resultatet under dagen. Detta fungerar som det skall om jag bara har 1 termin. Simulerar jag med 2 terminer och bockar för "Kör som samtidigt kopplade" verkar de globala variablerna nolla sig för varje tidsscan och instrument. Det kanske måste bli så eftersom samma ordermodell som kan innehålla globala variabler går mot flera instrument.
    Detta var dagens i-landsproblem.
    Med vänlig hälsning
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2015-07-20, 00:02.

Alla globala celler som används i simulatorn nollställs vid varje ny körning. Man får kanske utgå ifrån ett värde i indata script för att komma runt det, eller helt enkelt scripta något som testar mot datum och sätter ett initialt värde i cellen.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Alla globala celler som används i simulatorn nollställs vid varje ny körning. Man får kanske utgå ifrån ett värde i indata script för att komma runt det, eller helt enkelt scripta något som testar mot datum och sätter ett initialt värde i cellen.

Jo så är det. Men mitt problem är ju att alla globala celler nollställs var 5:e sekund då man kryssar samtidigt kopplade. Först körs ju alla ordermodeller för instrument A. Här kan man överföra information mellan ordermodellerna, därefter (inom samma 5 s körning) går simulatorn över till att köra instrument B, nu är de globala variablerna som användes mot instrument A nollade och så måste det kanske vara annars "läcker" ju global information över från instrument A till instrument B.
      Med vänlig hälsning
      Bertil

Comment

Nja, men det undrar jag? Vi kör ju portföljsystem som tex Double 7 och MFI 3 där globala celler används och det fungerar utmärkt i simulatorn.

Comment

Jag får tillverka ett exempel ikväll för att visa. Tänkte att man kunde göra en enkel ordermodell som köper på jämna timmar och säljer på udda.
          Sedan sätter man en global variabel till 1 om crcid stämmer och så kör man mot två terminer med överlapp fast med samtidigt kopplade och visar den globala variabeln som extra information.
          tex OMXS305C
          villkor1=eqv(crcid(),3969798593)
          SetGVarIf(1,100,villkor1,T)
          och OMXS305D från 1 mars till 18 mars 2015.
          Då kommer det att ske handel i båda instrumenten under några dagar och jag slår vad om att extra informationen för global variabel 100 är 0 för alla avslut gjorda med OMXS305D fastän den precis satts till 1 någon sekund innan av OMXS305C.
          Hinner inte utföra testen nu får vänta tills ikväll.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

Nu har jag testat lite mer. Det visade sig att jag hade fel.

Problemet jag hade var att jag nollade den globala variabeln kl 09.00 Då blev det knas om jag hade flera instrument och använde "Kör som samtidigt kopplade".
            När jag istället nollade variabeln kl 09.01 så är allt frid och fröjd.

tid3=eqv(int(mult(frac(d),1440)),541)
            SetGVarIf(0,100,tid3,T)

Med vänlig hälsning
            Bertil

Comment

Working...
            X