Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

INI-filer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • INI-filer

    Hej,

    Jag har problem med INI-filer. Jag får dem inte alltid att funka. Det går bra att skriva ini-filerna med att läsa dom i ett script blir ibland fel. När jag i ett skript tex kanske skriver mult(getini(100),c) så hämtas inte rätt värde på ini-filen.

    Jag har även provat att enkelt kolla värdet i en INI-fil i kalkylforskaren genom att tex i kalkylforskaren testat skriptet

    Getini(100)

    Fast jag genom att kolla systemfilerna vet att det finns ett värde i cell 100 så returnerar det 0 som värde.

    Var tänker jag fel, för jag utgår från att det är nått jag missar

  • #2
    Tänk på att du bara kan ha fyra ini-fils-celler i varje script. Kan det vara så att du kör fler? Annars går ju vanliga globala celler att använda hur många som helst i varje script.

    Comment


    • #3
      Jag har bara 4 ini-filer i skripetet. Det konstiga tycker jag är att jag inte får nått värde när jag kör Getini(100) i kalkylforskaren när jag vet att det finns ett värde i cell 100. I det skripet har jag ju bara 1 inifil. Jag har även kört kalkylforskaren för att ta fram en global cell och även där får jag inget värde fastän det borde finnas värde i den. Nått fel gör jag med fattar inte vad.

      Comment


      • #4
        Ska kolla om något är knas med ini-celler i Kalkylforskaren.

        Vilket instrument är det i Kalkylforskaren du kopplat till? Om det inte finns någon close senaste dagarna kan det bli noll.

        Comment


        • #5
          Vad snällt, tack.

          Jag har testat med flera olika instrument, bla Telia och Sandvik.

          Comment


          • #6
            OK, men getgvar() borde absolut funka om det finns färskt data?

            Comment


            • #7
              Provade nu med getini() i kalkylforskaren och det funkade fint.

              Comment


              • #8
                Av nån anledning får jag det inte att funka att i ett skript göra tex följande beräkning:
                mult(getin(100), getini(101))

                Jag löste detta genom att först skriva in getin(100) och getini(101) i globala celler och sen använda dem i beräkningen

                mult(getgvar(100), getgvar(101))

                Detta funkade till slut men kanske inte var en helt "snygg" lösning

                Comment

                Working...
                X