Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LastTrade

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• LastTrade

Hej!

Det här är antagligen en väldigt enkel fråga men jag har inte hittat något rakt svar.

Vad returnerar LastTrade(B,D) om man inte har gjort något köp i underliggande?
    Returnerar den 0 eller dagens datum?

Returnerar 0

Comment

När man handlar terminer och ska räkna ut ett maxantal så bör väl det göras en dag när man inte gjort en affär?? Säkerhetsvärde m.m. påverkar väl tillgängligt kapital?

Tänkte jag skulle använda lasttrade för att veta om jag inte gjort några affärer idag och inte ligger inne.

ej_affär_idag=AND(NOT(eqv(lasttrade(b,d),date())),NOT(eqv(lasttrade(s,d),date())))
      utanför_inatt=AND(ej_affär_idag,eqv(portfolio(v),0))
      beräknat_terminer=INT(div(cash(),scrpar(31)))
      max_terminer=IF(eqv(fast_antal_terminer,0),beräknat_terminer,fast_antal_terminer)
      SETGvarIF(max_terminer,107,utanför_inatt)

Jag har en variabel först i scriptet där jag kan sätta ett fast antal, om den sätts till noll så beräknas antalet genom att dividera cash() med den siffra jag skriver in i SCRPar31.

Någon som har några betänkligheter kring min lösning?

/Erik

Comment

Ser ut som att "ej_affär_idag" alltid kommer att vara sant.
        Ska det inte vara cash(n) i "beräknat_terminer"=INT(div(cash(),scrpar(31)))

Jag har en lösnings som kanske fungerar live. Jag skriver kanske för jag har inte testat.
        Det fungerar inte i simulering. Du skulle kunna logga kreditsaldo live med SetIniIf, vilket jag ska göra för att kolla.

hävstång:=5
        säkerhetsmarg:=0.9
        Termin=eqv(crcid(),0) {lägg in crcid() eller sätt till 1 om bara körs på terminen}
        spread=and(and(and(lt(div(sub(s,b),b),0.00067),gt(mn(s,b),0)),lt(abs(div(sub(c,b),b)),0.005)),Termin)
        SetGvarIf(mult(mult(abs(portfolio(v)),s),100),252,spread)
        kreditsaldo=sub(add(add(cash(n),cash(u)),mult(GetGvar(252),0.09)),cash(t))
        egetkapital=sub(add(cash(n),cash(a)),kreditsaldo)
        maxantal=int(div(div(mult(mult(egetkapital,10),säkerhetsmarg),s),100))
        målantal1=int(add(div(div(mult(egetkapital,hävstång),s),100),0.5))
        målantal2=if(gt(målantal1,maxantal),maxantal,målantal1)
        resten för trigger etc.....

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          Ser ut som att "ej_affär_idag" alltid kommer att vara sant.
          Ska det inte vara cash(n) i "beräknat_terminer"=INT(div(cash(),scrpar(31)))
          Tanken är att ej_affär_idag ska bli sant om jag varken gjort en köpaffär eller säljaffär idag. Går det att kolla på annat sätt?

Vad är skillnaden på cash() och cash(n)??
          Jag vill veta exakt hur mycket pengar som finns tillgängligt på kontot och dividera med det jag skriver i scrpar(31) t.ex. 25000 ger 4 terminer per 100 000kr på kontot.

/Erik

Comment

Ingen affär idag kan kollas ungefär som du tänkte:

ej_affär_idag=and(gt(int(d),lasttrade(b,d)),gt(int(d),lasttrade(s,d)))

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
              Ingen affär idag kan kollas ungefär som du tänkte:

ej_affär_idag=and(gt(int(d),lasttrade(b,d)),gt(int(d),lasttrade(s,d)))

Var ju en viss skillnad ändå. Du tar heltalsdelen av d medan jag tog hela date()
              Kan inte skillnaden på det där till 100% känner jag. En annan tanke, vill inte göra entry vid stängning på halvdag och kollar detta genom:

halvdag=lt(market(c),0.625)

borde väl funka?

/Erik

Comment

Ja, ser bra ut.

Comment

Working...
                X