Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spara värde stoploss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spara värde stoploss

Jag tänkte lägga in en stopploss nivå i köpordermodellen som jag sedan kontrollerar i säljordermodellen.

Är det bäst att använda Scrpar eller finns det bättre sätt. Dvs finns det risker att använda Scrpar?

Tack på förhand!

Förstår inte frågan.
    Då man gjort en köporder som gått igenom så lagras ju avslutspriset i LastTrade(B,P).
    I säljordermodellen kan man ju ha en Stop Loss, säg 5 kr mindre än inköpspriset.
    Då får man ju
    sälja=Lt(Sub(c,LastTrade(B,P)),-5)

mvh
    Bertil

Edit1: Är det så att du handlar många instrument samtidigt, kan du ju istället uttrycka Stop Lossen som procent av inköpspriset. Vill du ha olika stoplossprocent för olika instrument så kan du ju använda Scrpar då det är individuellt per instrument.

Edit2: En annan variant (som är lite krångligare i detta fall, men kan vara bra i andra exempel) är att ta reda på id numret för varje instrument.
    Lost01=If(eqv(crcid(),3771448864),-5,0)
    Lost02=If(eqv(crcid(),3775517719),-12,0)
    Lost03=If(eqv(crcid(),3771448864),-18,0)
    Lost04=Add(Add(Lost01,Lost02),Lost03)

sälja=Lt(Sub(c,LastTrade(B,P)),Lost04)
    Last edited by Bertil; 2016-01-25, 11:21.

Comment

Tack för snabbt svar. I detta fall vill jag inte sätta stopp loss nivån i förhållande till priset vid köp utan jag gör en beräkning på kurstaplarna strax innan köp och vill lagra värdet.

Comment

Du kan lagra upp till fem olika värden tillsammans med transaktionen, som senare kan läsas av från vilket script som helst.

Tex i slutet av triggerscriptet på köpsidan kan man lägga:

retval(värde1,0)
        retval(värde2,1)
        retval(värde3,2)

osv

Värdena i cellerna 0-4 skrivs ned till Starta > Loggade lokala ordertransaktioner i orderögonblicket. Du kan se värdena där i efterhand. De kan också läsas av från tex säljsidan med:

lasttrade(b,0) som ger värdet i cell noll för senaste köptransaktion

lasttrade(s,3) ger tex värdet i cell 3 vid senaste säljtransaktion

Comment

Tack för infon

Antar att dessa värden lagras individuellt per köp och instrument eller hur? ...eller skall jag använda scrpar istället då?

Comment

Det lagras per instrument, så samma script kan användas för flera instrument. ScrPar kan du också använda om du vill ha inställbara parametervärden per instrument osv.

Comment

OK då använder jag den tack!

Comment

Working...
              X