Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RSI via köp-/säljkurs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• RSI via köp-/säljkurs

(Flyttar denna fråga till en egen tråd istället. Häpp!)

Skulle vilja plocka in ett kort RSI-värde från div. papper där det bara görs sporadisk handel. Enklaste vore väl att använda sig av extraobjekt, men det går nog inte alltid så jag tänkte kolla om man kan göra beräkningen själv via köp/säljkurs istället. Då skulle samma RSI-beräkning funka oavsett instrument man vill handla. Är ute efter det vanliga RSI som man får via standardknappen i programmet.

Någon som har koden och vill dela med sig?

Tjena,
    Här kommer det;
    $par1:=14
    $par2:=3
    $par3:=3
    kurva1=mov(rsiws($par1),$par2,s)
    kurva2=mov(kurva1,$par3,s)

Comment

Tack för att du försökte, men det går inte att använda RSIWS när det inte finns avslut i instrumentet. Behöver använda köp/säljkurs för att göra beräkningen på något vis...

Vill kunna koppla scriptet till vilket instrument som helst (div. minifutures, olja, guld, silver osv.) utan att gå via extraobjekt. Är det möjligt?

Fler bud! :-)
      Last edited by swedtraders; 2016-02-15, 17:15.

Comment

Häpp! Här kanske är en lösning:

period:=14
        a1=if(gt(b,aref(b,1)),sub(b,aref(b,1)),0)
        d1=if(lt(b,aref(b,1)),sub(aref(b,1),b),0)
        as1=ema(a1,period)
        ds1=ema(d1,period)
        wrsi=sub(100,div(100,add(div(as1,ds1),1)))
        add(0,wrsi)

Attached Files

Comment

Tackar-tackar! ...Funkar rätt bra men blir luckor ibland. Titta t.ex. på:

ERIC b 2016-02-15 kl. 16.54-17.00 i 1-minutsupplösning. (Edit - Ser att det blir större luckor i t.ex. 15-min-upplösning. Tittar på de senaste 7 dagarna.)

Det verkar finnas data för dessa minuter för jag har både köp och säljkurser och RSI via standardknappen funkar för dessa minuter. Förstår inte varför scriptet inte gör det!? Ser det likadant ut för er?

Idéer/förslag??

-->Edit
          Efter lite mer testande har jag modifierat en aning. gjorde dels ett medelvärde av köp/säljkurs (kanske inte gör någon skillnad men ville testa ändå) och dels testade jag att sätta ett värde sist i if-satsen så att det inte kan bli 0 utan 0.01.

period:=14
          rs=div(add(b,s),2)
          a1=if(gt(rs,aref(rs,1)),sub(rs,aref(rs,1)),0.01)
          d1=if(lt(rs,aref(rs,1)),sub(aref(rs,1),rs),0.01)
          as1=ema(a1,period)
          ds1=ema(d1,period)
          wrsi=sub(100,div(100,add(div(as1,ds1),1)))
          draw(wrsi,2,ysrw)
          add(0,wrsi)
          Last edited by swedtraders; 2016-02-20, 14:32.

Comment

Ja, det kan nog vara smart att ändra till 0.01 så att det aldrig kan bli division med noll.

Comment

Working...
            X