Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tid nu kontra då med extraobjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tid nu kontra då med extraobjekt

    Jag plockar in kurser mha extraobjekt i flera olika upplösningar och vill kunna villkora att tiden för föregående stapel/staplar i respektive upplösning är från idag. Detta för att kunna trigga köp på det som är dagsfärsk data men inte på gårdagens.

    kan man t.ex. använda och styra en variant av

    tid_ok=eqv(int(date()),int(d))

    så att det gäller specifikt extraobjekt A, B eller C?

  • #2
    Det går att hämta tiden för extraobjetkt. Ett annat sätt är att räkna bakåt och använda en fast tid. Tror alla upplösningar börjar en ny stapel vid öppningen oavsett längd av föregående stapel.

    tid_extraA=cmpref(d,0,A)

    Comment


    • #3
      Har jag förstått rätt? Ger då alltså

      tid_extraA=cmpref(d,0,A)

      tiden för innevarande stapel som är under uppbyggnad, och

      tid_extraA=cmpref(d,1,A)

      tiden för föregående och kompletta stapel? Bara att jämföra heltalsdelen av dessa två värden (lika=samma dag) då?

      Comment


      • #4
        Jag tror d ger tiden då stapeln börjar. Jag har inte använt på detta sätt. Prova dig fram tex genom extrakolumn i simulatorn. Det går nog även med att använda aref(tid_extraA,1) för att slippa många referenser till extraobjekt.

        Det borde fungera live. I simulatorn kan det hända att du får kolla att C intradag inte är samma som sista C intradag i går. Detta sker innan insamling kommit igång och registrerats i databasen. Då spiller gårdagens C över fastän datum har ändrats. I och för sig en annan femma.

        Comment


        • #5
          Har aldrig använt extrakolumn... Får se om det funkar direkt utan att jag behöver bryta ny mark. Dygnet har ju bara 24 timmar... ;-)

          Comment


          • #6
            Extra kolumn skriver ett värde vid affär. Jag har inte tid nu. Jag kan prova senare i veckan.

            Comment


            • #7
              Skrev såhär:

              eqv(int(cmpref(d,0,A)),int(cmpref(d,1,A)))

              och det fixar flaggorna i chartet iaf. Återstår att se om det funkar i bänken...! :-)

              Comment


              • #8
                Det behövs ändå en check mot date() för att vara säker på att databasen är uppdaterad.

                Comment


                • #9
                  Menar du den vanliga:

                  eqv(int(date(d),int(date()))

                  ?

                  Comment


                  • #10
                    Ja, kollar att systemtiden stämmer med databastiden. Den andra jämförelsen kollar att alla staplarna finns i samma dag.

                    Comment


                    • #11
                      Tack för hjälpen, du är en klippa! :-)

                      Comment

                      Working...
                      X