Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Globala variabler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    crcId() är ännu sämre i hjälpen... eftersom det inte nämns där alls. :-) Jo det gör det, men inte när man tycker på knappen "Välj formel". Och exemplet som ges för crcId är "CROSS(OSCP(5,20),0)" Känns som ett ganska dåligt exempel om man vill lära sig om crcId. ;-)

    Tack för tipset. Hur lagras crcid? Om det är ett heltal kan man ju använda decimaldelen till att flytta data. Om mitt instrument har id 5555 kan jag t.ex. skicka 5555.1 för att köpa och 5555.2 för att sälja. Då lagras både id och signal i samma värde. Och förmodligen blir scriptet kortare. :-)

    Comment


    • #17
      -----------

      Comment


      • #18
        Heltal. Visst kan man förfina ytterligare med lite trix.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Vingren Visa inlägg
          -----------
          Man kan ju skriva sin script på olika sätt. NAT:s kod exekveras mycket snabbt i datorn så man behöver aldrig lägga tid på att göra sina script så kompakta som möjligt. Har själv kört över 70 ordermodeller samtidigt med över 800 globala variabler och ett flertal loopar. Inga som helst problem. Om jag hade printat ut ordermodellerna på normalt A4 papper så hade längden blivit över 15 meter. Lätt som en plätt för NAT.
          Det viktiga är att skriva sina ordermodeller så att de går lätt att felsöka för det tar ju ett tag innan allt blir som man tänkt.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

          Comment


          • #20
            Oftast är det inga problem. Det verkar som att Vingren är programmerare och vill göra scripten så slimma som möjligt. Jag simulerar på 200 aktier och har man hhv, etc blir det rejält långsammare så lite minimeringar underlättar. Antal instrument verkar påverka mest. Förmodligen inga problem live och scripten hinner köras innan nästa scriptkörning. Vore intressant att vad som händer om scripten inte hinner klart. Avbryts allt och en ny börjar eller körs allt klart. Kanske aldrig händer?

            Comment


            • #21
              Tackar för input om scriptreferensen, det är helt klart fel exempel för CRCID(). Vi rättar det.

              Vad gäller att köra många script och många instrument så finns aldrig risken att det "inte hinner klart" eftersom paus-loopen i den programtråden körs när alla scripten exekverats klart, så tiden ett varv tar är scripttid plus looptid. Loopen är default 5 sek, men kan ändras i ini-filen. Möjligen ökar risken att man får andra problem, tex att datorn går tungt osv om man kör tunga script. Tänk också på att max datastack för scripten kan överskridas om man kör rejält tunga saker. Den kan också ställas upp i ini-filen. Man kan se hur mycket minne ett script tar i syntaxkontrollen.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                Man kan ju skriva sin script på olika sätt. NAT:s kod exekveras mycket snabbt i datorn så man behöver aldrig lägga tid på att göra sina script så kompakta som möjligt. Har själv kört över 70 ordermodeller samtidigt med över 800 globala variabler och ett flertal loopar. Inga som helst problem. Om jag hade printat ut ordermodellerna på normalt A4 papper så hade längden blivit över 15 meter. Lätt som en plätt för NAT.
                Det viktiga är att skriva sina ordermodeller så att de går lätt att felsöka för det tar ju ett tag innan allt blir som man tänkt.
                Med vänlig hälsning
                Bertil
                Jag visste att dina modeller var omfattande. 800 globala variabler och 15 meter kod. Hur håller du koll på allt? Ett fel kan ju påverka allt. När jag bygger tycker jag en A4 är omfattande. Sedan tidigare har du skrivit att de 70 ordermodellerna inte påverkar varandra i någon omfattning. Det är kanske det mest imponerande och det ser ut som att det nu ger frukt.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                  Jag visste att dina modeller var omfattande. 800 globala variabler och 15 meter kod. Hur håller du koll på allt? Ett fel kan ju påverka allt. När jag bygger tycker jag en A4 är omfattande. Sedan tidigare har du skrivit att de 70 ordermodellerna inte påverkar varandra i någon omfattning. Det är kanske det mest imponerande och det ser ut som att det nu ger frukt.
                  Då jag hade som flest ordermodeller var då jag analyserade alla i OMXS30 ingående aktier på en massa olika sätt och la ihop godhetstal, då blev det ju 31+ globala parametrar per godhetstal. Det har jag lagt ner då det oftare är yttre omständigheter som påverkar intradag och terminen är snabbare än index.
                  Just nu har jag bara 41 ordermodeller och mindre än 10 globala variabler.
                  Oftast finns någon typ av medelvärde med i ordermodellen för att hålla samman strategin.
                  mvh
                  Bertil

                  Edit: Jag hade reserverat runt 800 globala celler i mina mina ordermodeller, men jag kanske inte körde fler än drygt 400 samtidigt, jag labbade ju med att koppla till/bort olika ordermodeller.
                  Men 12-15 meter aktiv kod stämmer.
                  Edit2: Koden var inte särskilt kompakt skriven, men den saknade nästan kommentarer helt.
                  Last edited by Bertil; 2016-03-24, 11:39.

                  Comment


                  • #24
                    haha, härligt när vi börjar mäta kod i meter snarare än kb....

                    Comment

                    Working...
                    X