Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om Avslut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om Avslut

    Hej 2 frågor =)

    1)
    Kan jag på något vis se om ett avslut gjordes på köp eller säljkursen?

    ex: en aktie handlas 58,00-58,10
    avslut görs på 58,10 kr.
    Detta innebär att "någon" KÖPTE AV säljkursen.

    I avslutstickern kan det se ut så här:
    MACK B 4000 > 58,10

    Denna lilla pilen berättar om avslutet är gjort på köp eller säljkurs.
    Om någon sålde på köpkurs, hade pilen sett ut så här <
    ..
    Kan man även använda BID och ASK som referenspunkt.
    Då skulle strängen se ut så här:
    BID 58,00, ASK 58,10, LAST 58,00

    Detta innebär att någon köpte av säljkursen i aktien MACKAN AB på 58,10 kr.

    Alltså: tillgång till avsluten inklusive info om de är gjorda på köp eller säljs-kursen?


    2)
    Alla avslut som är gjorda i Volv B för en dag hur kan jag få fram det, enda jag kan hitta är senaste 20 avsluten?
    Om de inte lagras nu hur kan man lösa detta?

    Samt: OMX-terminens feed, dvs (alla avslut)

    Vad kan man använda för parametrar för endamålet?
    //M

  • #2
    Du kan ju alltid göra ett script som ritar funktionen c=b eller c=s under diagrammet så ser du historiskt vilken sida det skedde på. Det får väl kanske köras i i0()-upplösning vilket blir segt att rita upp, men kör man någon dag bara i diagrammet borde det gå hyfsat snabbt.

    Eller menar du att se det i någon dialog i arbetsytan?

    Comment


    • #3
      Så alla avslut sparas i varje papper och kan hämtas upp via script samt att man kan se vilken sida avsluten skedde på?

      Jag behöver inte rita upp det i något diagram, bara informationen finns
      ---
      Har du någon ide om hur jag skulle kunna använda funktionen c=b eller c=s och sparka mig i rätt riktning?
      //M

      Comment


      • #4
        Ett enklare/bättre sätt är att köra i 1 min upplösning och jämföra C med H och L.
        Är C=H så handlas det ju uppåt och om C=L så handlas det ju neråt. Om man tycker att 1 min är för lite så kan man ju titta på LLV(L,5) och HHV(H,5).
        Jag har lagt ner mycket tid på att studera OMXS30 terminen som ju har många avslut och för att dra några slutsatser så krävs det en kursrörelse.
        Man får inte glömma att köp och säljkurser ibland rör sig fortare än avslutskurser dvs avslutskursen kan vara konstant men varannan gång går den mot köpkurs och varannan mot säljkurs. Även om man har den informationen så ger den inte så mycket extra till hur man skall konstruera sin edge.
        mvh
        Bertil

        Comment


        • #5
          Det här kanske kan vara något att titta på:

          i0(
          köptryck=sum(eqv(c,s),100)
          säljtryck=sum(eqv(c,b),100)
          balans=sub(säljtryck,köptryck)
          st1=stoc(balans,100)
          add(0,st1)
          )


          Jag gjorde en stochastic på dataserien och ritade ut, verkar som att det kanske finns någon edge i när den toppar eller bottnar.

          Attached Files

          Comment


          • #6
            Härligt (tummen upp)

            Nu känner jag att jag var ute o cyklade när du skrev din kod, jag hade helt andra parametrar o lekte med =P

            professionella daytraders använder denna typ av information inkl en hel del annat för att göra sina trades =)

            //M

            Comment

            Working...
            X