Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

möjlighet att exekvera egen kod från script?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • möjlighet att exekvera egen kod från script?

    Existerar någon möjlighet idag, eller finns det planer på det?

    scriptspråket är bra för logik och enklare aritmetik, men om man vill göra mer avancerade beräkningar som inte redan finns färdiga funktioner för är det lite knepigt.

    Om man kunde ha en dll med egna funktioner som tar in-ut pekare till dataserier skulle det öppna många stängda dörrar...

    Skulle t.ex. vilja använda ett kalmanfilter ist.f. glidande medelvärden, men har svårt att se hur man skulle skriva det i scriptspråket utan att "explodera" ut koden väldigt mycket när det inte finns loopar eller repeat-macro av något slag...(?)

  • #2
    Ursprungligen postat av Joa Visa inlägg
    Existerar någon möjlighet idag, eller finns det planer på det?

    scriptspråket är bra för logik och enklare aritmetik, men om man vill göra mer avancerade beräkningar som inte redan finns färdiga funktioner för är det lite knepigt.

    Om man kunde ha en dll med egna funktioner som tar in-ut pekare till dataserier skulle det öppna många stängda dörrar...

    Skulle t.ex. vilja använda ett kalmanfilter ist.f. glidande medelvärden, men har svårt att se hur man skulle skriva det i scriptspråket utan att "explodera" ut koden väldigt mycket när det inte finns loopar eller repeat-macro av något slag...(?)
    Loopar finns. Sök på loop i forumet.
    mvh
    Bertil


    Visst, digital filtrering och polynomanpassning mm skulle ju vara kanon, men man kan ju inte få allt. Dessutom är det inte alls säker att edgen skulle öka...
    Last edited by Bertil; 2016-04-11, 07:52.

    Comment


    • #3
      Kolla slutet i scriptreferens dokumentet där det står lite om INI filer, kanske kan vara något.
      Frågade om detta tidigare och det finns möjlighet att skapa en egen DB i programmet och sedan använda egen INI fil för in och utdata.

      Om du får det att funka fint får du dela med dig om hur du gjorde (har inte behövt det ännu) =)
      //M

      Comment


      • #4
        @bertil tack, av någon anledning hade jag lyckats missa loop när jag läste genom scriptskolan och referensen. då ska det nog lösa sig för vad jag vill göra just nu iaf.

        Men om man kunde exekvera extern kod så skulle man verkligen kunna få allt, eller iaf allt man själv klarar att programmera.
        Tänker på lite tyngre saker som att t.ex. ha ett ANN eller en SVM som är adaptivt och kan ha lite tyngre beräkningar för att träna om sig själv kontinuerligt t.ex. eller vad för andra roliga ideer man skulle kunna trycka in.
        Och så klart kunna dra in och använda sig av allehanda färdiga libs för numeriska beräkngar och så vidare.

        lite off topic, anledningen att jag vill skriva ett kalmanfilter ist. f. glidande medelvärden är att strategin jag slipar på just nu använder statistik över vad jag kallar z-score signaturer, visst man skulle kunna köra bollinger värde istället som ju är baserat på glidande medelvärde men som ett exempel om du har en lutande linje med brus ovanpå lägger sig ett kalmanfilter verkligen på linjen mitt i bruset medans ett glidande medelvärde alltid ligger över/under.
        Ett kalmanfilter har också lite andra trevliga fördelar/möjligheter som jag ser det, man kanske kan efterlikna med lite trixande men jag gillar att basera saker så mycket som möjligt på robust matematik/teori och ha eventuellt trixande som sista steg.

        @trexen tack för tipset, får eventuellt kika på det senare vid behov.

        Comment


        • #5
          det kanske tydligaste behovet uppstår antagligen om man vill ha en strategi baserad på fundamental factor models då det blir hög sannolikhet att man behöver skriva kod som kan dra in data från externa källor om man vill ha det helautomatiserat.

          menar inte att klaga/gnälla, så hoppas ingen uppfattar mig så utan menar att en antagligen inte alltför stor utvecklingsansträngning för att göra detta smidigt skulle utöka hur kraftfull autostock är väldigt mycket.

          Comment

          Working...
          X