Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friendly script vs. Metastock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Friendly script vs. Metastock

Jag har legat väldigt lågt med Friendly ett tag nu! Efter att ha testat "allt" men inte fått till nåt bra script så blev jag less.
    Nu har jag fått en ny dator och har några nya ideér att testa. Det sista jag höll på med var att exportera kurser till Metastock och optimera mina script från Friendly. Efter att ha lagt ner mycket tid på att lära mig att översätta Friendly scripten till MS kom nästa bakslag. Jag fick inte signalerna på samma ställe i de båda programmen trots att översättningen var rätt. Det visade sig att t.ex RSI inte var samma sak i programmen. Friendly använder Delphis RSI och MS använder Wilders.

Omtimeringens vara eller inte vara har ju diskuterats förut så det behöver vi inte ta upp, men jag tycker om att arbeta så. Så nu ber jag på mina bara knän att Lasse som sitter med kunskapen skulle kunna redovisa skillnaden i de vanligaste verktygen! På så vis skulle jag kunna bestämma sig för en variant och köra den i bägge programmen. Jag såg i ett tidigare inlägg att även "ali" var inne på samma fråga...

Detta skulle verkligen hjälpa mig att komma igång igen!!!

Mvh Emil

Hej Emil

Samma erfarenhet har drabbat mig. Jag tog då upp frågan med Lasse och fick följande svar. Förhoppningsvis kan du ha nytta av följande svar från Lasse.

------------Wilders RSI
    period:=14
    a1:=if(gt(c,ref(c,1)),sub(c,ref(c,1)),0)
    d1:=if(lt(c,ref(c,1)),sub(ref(c,1),c),0)
    as1:=mov(a1,period,s)
    ds1:=mov(d1,period,s)
    wrsi:=sub(100,div(100,add(div(as1,ds1),1)))
    add(wrsi,0)

Den sista ADD() kan du ersätta med ditt övriga script där du använder
    RSI't istället.

Comment

Hej Torsten. Just RSI är det som jag fått av Lasse, det är resten av de vanligaste metoderna som jag skulle behövt veta skillnaden på...

Mvh Emil

Comment

Det jag skulle kolla efter som jämförelse är periodantalen i respektive funktion man använder.

Variera t.ex periodvärdet i ena programmet ett steg åt ena eller andra hållet.

Vad detta syftar till är att det är inte entydigt hur man menar i scriptfunktionerna.

T.ex

Mov(c,5,s)

Är det innevarande period plus 5 perioder bakåt man skall ta medelvärde på, alltså totalt 6 värden.

Eller är 5 värden totalt, alltså innevarande period plus 4 bakåt.

Stoch(8) är innevarande plus 8 bakåt, eller 8 totalt som man skall plocka fram högst/lägst.

Detta kan skilja på samtliga metoder egentligen.

Comment

Working...
        X