Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"värde1" : "värde2"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "värde1" : "värde2"

    Jag ser ibland att kolon ( : ) används i vissa uttryck.. Exempelvis:

    sp1:=50
    first:=aref(div(add(o,c),2),add(sp1,1):50)
    mc1:=div(add(add(c,o),add(l,h)),4)

    ...vad menas med "add(sp1,1):50" i det här fallet?

  • #2
    : reserverar ett fast värde då dynamiska periodvärden används.

    Comment


    • #3
      Precis, när man använder dynamiska periodantal för någon funktion måste max antal perioder definieras för att reservera minne i scriptkompilatorn.

      Tex:

      mov(c,värde,s)

      Om "värde" är en variabel som kan ändras, tex som en funktion, så behöver man lägga till enligt nedan för att de ska fungera:

      mov(c,värde:100,s)

      vilket reserverar upp till 100 som maximalt periodvärde för medelvärdet.

      Comment


      • #4
        I exemplet ovan blir värdet större än reserverat värde. Jag använder ibland dynamiska värden i mina script. Jag provade att rita hhv(c,50), hhv(c,variabel:50) och hhv(c,variabel: ) och hhv(c,variabel). Alla får samma värden.

        Hur hanterar kompilatorn detta? Behöver man reservera när man använder aref dynmiskt ? Jag har inte senaste versionen.

        Edit: Mellanrum i en då det annars blir en smiley
        Last edited by Henric; 2016-06-07, 09:22.

        Comment


        • #5
          Om "variabel" är tilldelat som variabel:=40 så fungerar det även utan reservation av minne eftersom värdet ändå är konstant.

          Men om man definierar variabel=find() någonting osv blir det annorlunda, då behövs reservation.

          Comment


          • #6
            Jag använde minnesreferens, add(50,0). Det verkar inte bli någon skillnad för mig eller säger kompilatorn i från även om det fungerar? Vad händer om värdet blir större än reserverat värde?

            Comment


            • #7
              Ok, då är det ett konstant värde, så det spelar ingen roll. Vet inte exakt vad som händer om värdet blir större än reserverat. Men fel på något sätt blir det garanterat.

              Comment


              • #8
                ok, alltid reservera och sedan får man kanske ta till för att inte nå taket eller sätta max i variabeln.

                Comment


                • #9
                  Tack för era klargöranden!

                  Comment

                  Working...
                  X