Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

cash()-funktionen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • cash()-funktionen

    Hej!

    Jag laborerar med ett script som beräknar målantalet av valt instrument baserat på det totala depå-värdet. Tanken är att beräkningen ska ta hänsyn till kontantsaldot i depån samt marknadsvärdering av innehav, inkl. orealiserad vinst eller förlust. Jag kör scriptet med denna beräkning "live" på ett fiktivt konto i AT.

    I går vid stängning så genomfördes denna beräkning, men jag noterade då att målantalet blev fel, eller åtminstone inte vad jag hade tänkt mig.

    Jag använder denna rad för att fastställa depåvärde enligt ovan:
    kapital=sub(add(cash(a),cash(t)),cash(u))

    Vad som verkar ha hänt är att depåvärdet beräknades som kontantsaldo + värde på innehav, men kursen satts till anskaffningsvärdet. Har jag missuppfattat cash()-funktionen? Instrumentet som jag handlade handlas inte jätteofta, men någon transaktion (till annan kurs än anskaffningsvärdet) har genomförts. Eller kan det vara så att senast betalt på ett instrument inte syns korrekt för script som körs på fiktivt konto?
    Last edited by Christer; 2016-07-24, 14:54.

  • #2
    Senast betalt används har jag för mig, så om det handlas sällan kan det slå lite fel.

    Comment


    • #3
      Jag har för mig att cash() tidigare hade en parameter som returnerade själva kontot, typ cash(i)? Det går visserligen att använda scrpar. Det vore ändå smidigt, samt att den kontostyrda kan vara upptagen.

      Comment


      • #4
        Jo, det stämmer, Cash(i) returnerar kontonr.

        Comment


        • #5
          Ok, då är det kompilatorn som inte gillar cash(i)

          Comment


          • #6
            Aha, ok men det går att spara ändå.

            Comment

            Working...
            X