Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarfråga

    Hur skriver man om man vill testa om stängningen för 4 dagar sedan var negativ och stängningen för tre dagar sedan var positiv?

  • #2
    4dag=lt(aref(c,4),aref(c,5))
    3dag=gt(aref(c,3),aref(c,4))
    and(3dag,4dag)

    Comment


    • #3
      Tack för det!

      Följdfråga:

      Jag har letat efter Historical Volatility och ADX men kan inte hitta dom?
      Jag vill testa för historisk volatilitet (100 dagar) och ha ett visst minimimått på ADX - hur gör jag det?
      Last edited by JohanB; 2016-07-20, 09:58.

      Comment


      • #4
        Historical Volatility är en indikator som ST3 har tagit fram. Den lämnas inte ut i dagsläget såvitt vi förstår.

        ADX finns en mängd varianter på. Den som vi tog fram senaste enligt önskemål är:

        $par1:=14
        $par2:=25
        diffh=sub(h,aref(h,1))
        diffl=sub(aref(l,1),l)

        dmplus=if(and(gt(diffh,diffl),gt(diffh,0)),diffh,0)
        dmminus=if(and(gt(diffl,diffh),gt(diffl,0)),diffl,0)

        diplus=mult(100,ema(div(dmplus,atr($par1)),$par1))
        diminus=mult(100,ema(div(dmminus,atr($par1)),$par1))

        adx=ema(mult(100,div(abs(sub(diplus,diminus)),abs(add(diplus,diminus)))),$par1)
        draw(adx,2,dwsa)
        draw(diplus,3,dgsa2)
        draw(diminus,4,rsa2)
        draw($par2,5,msa)

        add(adx,0)

        Comment


        • #5
          Oj, tack...nu måste jag nog göra en djupdykning i scriptreferensen igen...

          Comment


          • #6
            Hehe, bra! Den borde alla printa ut och läsa i hängmattan!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av JohanB Visa inlägg
              Oj, tack...nu måste jag nog göra en djupdykning i scriptreferensen igen...
              Det enklaste sättet är att använda standardavvikelsen(funktion stdev). Antingen absolut eller i relation till medelvärdet. Det går även att använda dagliga prisförändringar. Vanligaste är att använda en kortare period än 100 dagar och årsberäkna.

              Comment


              • #8
                Tack,

                kanske fel tråd, men går det att lägga en limitorder i marknaden på kvällen efter stängning som exekveras morgonen efter när börsen öppnar om limitkursen nås?
                Jag har försökt men inte lyckats så bra...

                Comment


                • #9
                  Hei

                  Jeg har lyst til teste en stratgi på Bollingerband. Så jeg har kopiert den syntaxen som ligger i kalkylforskaren men endre litt på parameterne.

                  b1:=bolbands(100,3,u)
                  ab:=ge(H,b1)
                  {}
                  d1:=bolbands(100,1,l)
                  cd:=le(L,d1)
                  {}
                  datum:=1{eqv(int(date()),int(d))}
                  {}
                  AND(OR(ab,cd),datum)

                  Men når jeg trykker på " Kør på 3o st instrument" så skjer det ingen ting.

                  Hva har jeg gjort feil?

                  Mvh

                  Yngve

                  Comment


                  • #10
                    Ser korrekt ut men är det verkligen någon aktie som når 100-dagars bollingerband?

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Stratgien er hentet fra Nick Radges "Unholy Grales" hvor han har hatt god avkastning med den så jeg hadde lyst til å teste den selv.

                      Men det kommer ikke opp noe resultat når jeg prøver å kjøre den. Feks når jeg bruker den innbygde BB strategien med (20,2,u) så kommer det opp et resultat. Men ikke når jeg prøver å teste den på 100 dgr og 3 std.

                      Jeg har prøvt å kjøre den på mid cap Oslo, da dette er mer volatile aksjer. Men ingen resultat på det heller. Når jeg kjører test syntax så kommer det ikke opp noe feil på den, så jeg antar at selve syntaxen er korekt, men at det er jeg som gjør noe feil.

                      Har du muligheten til å teste den og se om du får noe resultat? Er dere tilbake på chatten til neste uke?

                      Mvh

                      Yngve

                      Comment


                      • #12
                        Vi är fullt bemannade igen from 10:aug men jag är själv tillbaka 4:e aug så då kan vi titta lite närmare.

                        Comment


                        • #13
                          Veldig bra! Ha en fortsatt fin sommer!

                          Comment

                          Working...
                          X