Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Macd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Macd

    Efter att ha studerat alla intraday-script på denna sidan som
    ger olika köp/sälj-signaler på samma kurs har jag gått över till
    att köpa/sälja baserat på dagskurser MACD-se bifogad fil.
    Jag hade även tänkt börja med blankning vid nedgång enl MACD.

    Om man tittar på diagrammet kunde man gått in i ericsson b den 1/10 på 3,60:- och ut på 8,05:- den 6/11, sedan blankat ned till
    6,75:- den 2/1 då man gått in igen.

    På sikt tror jag detta ger bättre utdelning än att intraday-handla.
    Synpunkter, förslag mottages.....
    Attached Files

  • #2
    Du kan ju också pröva att köra 5 och 20 dagars glidande medelvärde, dvs standardinställningarna. På den period som du visat så ger det fantastiskt bra resultet. Däremot är ett känt faktum med alla dylika metoder att de ger en massa skräpaffärer som man förlorar pengar på.

    Det ser alltså bra ut nu, men om volatiliteten i börsen minskar kommer du att få en mängd små förluster. Därför ger backtester av MACD och glidande medelvärden inte så bra resultat som ögat ser.

    Men jag håller med dig, visst ser det bra ut.

    Jag funderar just nu på möjligheten att komplettera min swingtrading med en mer långsiktig variant som baseras på samma tankegång som du ger uttryck för.

    Sen förstår inte jag varför alla är så tända på att handla i Ericsson eller andra enskilda aktier. Enskilda aktier är alldeles för känsliga för plötsliga nyheter, speciellt på nersidan.

    Kurt Hellström öppnar munnen. Analytikerna får för sig att ordet "kanske" i mitten av en mening är starkt negativt. Pang, så är du död.

    Om du handlar OMX-terminer istället så får du samma resultat, i princip samma goda likviditet, samma möjlighet till blankningar, samma courtage och övriga kostnader.

    Enda skillnaderna är i princip dessa:

    - du kan jobba med en hävstång på mellan 5-10 gånger när och om du vill
    - risken för plötsliga kast är lägre, eftersom det är ett index du handlar i, vilket ger en viss mjukhet i rörelserna
    - minsta insats är 50 000 kr (ett kontrakt) och du måste ha minst 10 000 kronor på depån för att kunna handla ett kontrakt (minimum)
    Ingemar Bergdahl

    Comment


    • #3
      OMX-terminer

      Hej Ingemar.

      Jag håller helt med dig i frågan om
      skall jag köra OMX-terminer eller aktier ?????
      Tveklöst OMX, som det ser ut nu i alla fall.
      Lasse har lagt ned en massa jobb på OMX-terminschartet
      och då tycker jag vi skall nyttja detta(även om jag inte blir av med den långa stapeln från den 18/12.......)

      Jag har kört OMX-terminer sen nov i fjol med växlande framgång.
      Jag är försiktig. Kör bara ett par st . åt gången.
      I fredags t. ex.låg jag i köp när dippen kom kl 14.30 pga. ""dålig amerikansk statistik"" Va e de??? det beror enbart på hur "storhandlarna behagar tolka den. Jag sålde och trodde den skulle fortsätta ned och sålde igen .
      Det gick naturligtvis åt h-e. Förlust

      ---- Det som jag tycker är problem är att "bestämma" sig för om man skall gå kort eller lång. Hade jag t.ex lugnt legat kvar i köp
      hade jag haft en (liten ) vinst. Det är dom här dipparna upp eller ned som ställer till
      Håll ett öga på Eric , AZN , och några andra på mestomsatta listan så "kan man se" vart OMX är på väg

      Dom indikatorer som "verkar säkrast" är Stochastics från
      "TORSTENS GODISLÅDA"
      Jag skall kanske tillägga att jag är pensionär och kan "häcka"
      framför PC:n när jag vill
      och behöver inte bekymra mig om automatiskt Köp och sälj.
      Det går åt H-e i alla fall (travestering)
      Kurtan
      kurtan

      Comment


      • #4
        "TORSTENS GODISLÅDA"

        "TORSTENS GODISLÅDA", det låter intressant.Var hittar man den månne??

        Comment


        • #5
          godislåda

          hej rogbys
          den hittar du under "Dec 2002 sem. i Stockholm och Göteborg
          Sammanstälnning av kvällsseminarium"

          men e de inte lite sent för godis nuu!!!
          kurtan

          Comment


          • #6
            Jag hittar ingenting under seminarier. Det finns inte ett enda inlägg. Bilden visar hur min förstasida ser ut. Vad är fel?
            Attached Files
            Ingemar Bergdahl

            Comment


            • #7
              seminarier.

              Jag hade också problem, men Torsten fixade det. Koderna var fel
              satta. Nu kommer jag in på seminarier.

              Comment


              • #8
                Koder????

                Vilka koder var fel satta??

                Det finns inte ett skvatt att se under rubriken Seminarium. Det har blivit irriterande att hela tiden se rubriken.

                Åke Sturefelt

                Comment


                • #9
                  Instämmer till fullo i.e. you're NOT alone !

                  Comment


                  • #10
                    De som har betald kundsupport ska också kunna se seminarie -delen. Om inte det fungerar, kontakta support för hjälp. Jag fick hjälp.

                    Comment


                    • #11
                      MACD + momentum

                      Jag har nu kompletterat MACD-modellen med en momentum-graf (röd linje) som verkar visa tidigare än MACD när vändning sker, se bifogad bild.

                      När 20 dagars medelvärde skär 11 dagars momentum verkar
                      det vara bra tillfälle att gå in/ur ericsson B.

                      De röda/blå staplarna är script efter formeln ex för köp:
                      mult(macd(b),40)

                      Någon som vet hur man kan skriva ett script på 20-dagars
                      medlevärde och 11 dagars momentum så att det blir en stapel?
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Det som är att tänka på är att momentum och kursmedelvärden har helt olika skalning.

                        Det som förefaller enkel uppgift är lite knepigare i detta fallet.

                        Du har i dessa metoder heller ingen fast yttre skalgräns. Så tittar du t.ex på ett längre avsnitt i en graf och graferna skalar sig till min-max som kurserna rört sig så får du inte samma skärningar som här. Det är lätt att konstatera genom att bara zooma ut längre område.

                        Men i scriptsammanhang använd ROC()-funktionen för momentum. (RateOfChange)

                        Exempel ROC(c,11,%) motsvarar nära den fasta metoden för momentum som ligger i knapplisten.

                        MO()-funktionen är inte samma som den utan ger ett rent förhållande mellan kursvärden i två positioner och lite extra matematik krävs för att få ett procentuellt förhållande.

                        Så det du vill göra med det du ser visuellt behöver ges en gemensam skala på något vis.

                        Comment


                        • #13
                          För att ge lite mer vägledning så kan man säga att du får titta efter villkor inom samma indikator, dvs om momentum har en topp eller botten, är i ökande eller fallande. Den typen av villkor.

                          Sedan är ju kursen och medelvärden av kursen full jämförbara och kan användas i en Cross()-funktion för att få skärning.

                          Andra populära sätt är OSC() dvs oscillator som är skillnaden mellan två medelvärden. Skärning mellan medelvärdena ger skillnaden noll som är enkelt att testa. Alltså nollgenomgång av en oscillator betyder skärning mellan de två valda medelvärdena.

                          Comment

                          Working...
                          X