Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öppningskurser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Öppningskurser

    Jag funderar på det här med öppningskurser för OMX, Känns som alla har sin egen öppningskurs (olika informationssajter). AT:s kurs lirar inte med dessa. Som lök på laxen verkar vissa ha en kurs under dagen och en för historiken. Det kan skilja ganska mycket och på riktning.

    Om man tar den kursen som är mest vanligt förekommande (ex Yahoo finance). Är det någon som har ett hum om hur den beräknas. AT tar ju första ticket men detta är något annat.

  • #2
    Ingen som har någon kläm på detta?

    Comment


    • #3
      Det exakta svaret på din fråga kan jag inte men det har i forumet varit lite diskussioner vad som händer med kursen under dagens första trevande sekunder.
      Allmänt gäller att så länge det första avslutet för dagen inte skett så är C lika med Close för föregående dag (gäller OMXS30-terminen som jag tittar på).
      Hur indexet startar vet jag inte. Måste det tex ha skett avslut i alla ingående aktier för indexet för att dagens open skall beräknas dvs callen för samtliga aktier är genomförd med köp eller räcker det med att klockan slagit 9.00
      Det får någon annan svara på.
      Med vänlig hälsning
      Bertil

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        Det exakta svaret på din fråga kan jag inte men det har i forumet varit lite diskussioner vad som händer med kursen under dagens första trevande sekunder.
        Allmänt gäller att så länge det första avslutet för dagen inte skett så är C lika med Close för föregående dag (gäller OMXS30-terminen som jag tittar på).
        Hur indexet startar vet jag inte. Måste det tex ha skett avslut i alla ingående aktier för indexet för att dagens open skall beräknas dvs callen för samtliga aktier är genomförd med köp eller räcker det med att klockan slagit 9.00
        Det får någon annan svara på.
        Med vänlig hälsning
        Bertil
        Tack. Jag ser att det är mycket för olika informationskällor. Det kan skilja sig en del åt.

        Comment


        • #5
          Har kollat lite på detta och Infront har öppningskurs 1418,12 idag medan AT har 1418,5. Hur kan det skilja för det måste ju vara samma feed?

          Comment


          • #6
            Det finns ingen officiell öppningskurs från NasdaqOMX tyvärr, och därför beräknar alla aktörer öppningskursen själva med olika resultat som följd. Vi har gjort så att vi tar första tick som kommer från Nordnet för dagen och sparar ner som öppningskurs. Hur Infront gör har jag ingen aning om.

            Comment


            • #7
              Vid simulering får man vara lite försiktig. Om det fortfarande är så lämnar jag obesvarat. Om ingen kurs är registrerad i databasen vid simuleringstidpunkten kommer programmet att välja gårdagens close intradag 17:25 (inte end of day). Dvs direkt på morgonen om inte börsen haft problem och kan då sträcka sig längre.

              Om man simulerar med animering per minut kommer öppningskursen att skilja mot 5 sek animering.

              Comment

              Working...
              X