Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strypt körning av script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Strypt körning av script

    Håller på med ett skript som loopar tillbaka 4000 dagar med 6 stycken innerloopar som kör mellan 1-7 gånger vardera tills villkor är uppfyllt.

    Detta går ganska snabbt i kalkylforskaren men i analysbänken så tar 1-2 handelsdagar 20 minuter även om man kör med animering avslagen och på minut.

    Min idé är att strypa skriptet genom att endast låta det köra 1 gång. Har funderat på lite olika varianter. Den jag har fastnat för är att låta skriptet endast loopa 4000 gånger 1 gång. Alla andra gånger så loopar den 1 gång.

    När skriptet körs första gången så kollar den i en globalvariabel om int(d) är skiljt från aktuellt datum. Om ja så sätter den loopen till 4000 annars 0. När den ha kört så skriver den ner till globalvariabeln dagens datum. Villkoret kan bara vara uppfyllt en gång per dag.

    Vad tror ni om detta?

  • #2
    Jag har kört simuleringar som tagit långt mer än 10 timmar så 20 minuter är ju snabbt. Det går ju även bra att köra flera simuleringar samtidigt. Jag kör ofta 4 simuleringar samtidigt utanför börstid och upp till 2 simuleringar samtidigt som NAT handlar skarpt på 3 eller fler konton. (Jag kör på en laptop med Win7). Kör alltid 5s simulering med animering.
    Titta på processorutnyttjandegraden då du kör en simulering så kan du se hur många samtidiga simuleringar du kan lasta datorn med.
    mvh
    Bertil

    Edit: Varje simulering har ju sin uppsättning globala variabler så att simulera parallellt är inga problem.
    Last edited by Bertil; 2016-09-20, 13:11.

    Comment


    • #3
      Har två datorer. En laptop och ett monster med två grafikkort, superprocessor och 32 gb ram med windows 64 bitars. Tyvärr så har min son tagit den för att spela Battlefield. Flyter på ganska bra...

      Behöver bara en körning per dag och tänkte slimma körningen för sakens skull

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
        Har två datorer. En laptop och ett monster med två grafikkort, superprocessor och 32 gb ram med windows 64 bitars. Tyvärr så har min son tagit den för att spela Battlefield. Flyter på ganska bra...

        Behöver bara en körning per dag och tänkte slimma körningen för sakens skull
        Som sagt lägg inte tid på att slimma för sakens egen skulle, risken att man klantar sig och åker på timmavis med felsökning är mycket större än de fåtal minuter simuleringstid man hoppas att spara. I och med att man släppt iväg en simulering kan man ju direkt börja på att modifiera sina script för att släppa nästa simulering.
        mvh
        Bertil

        Comment


        • #5
          Precis, många vet inte om att man kan stänga Analyzer-dialogen så fort den börjat köra och göra annat i programmet medan den simulerar. Man får larm via telefonappen när körningen är klar.

          Det går tom att starta flera olika projekt samtidigt också så länge man inte överskrider max tillgängligt minne.

          Comment

          Working...
          X