Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scripta stöd och motstånd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Scripta stöd och motstånd

    Eftersom stöd och motstånd är användbara funktioner vid trading så vore det bra om vi kunde dela med oss av kod för att scripta detta. Själv har jag inte använt mig av stöd och motstånd så jag kan knappt rita in linjer manuellt än mindre scripta dem. Förslag mottages tacksamt!
    Med vänlig hälsning
    Bertil

  • #2
    Man kan ju rita in dem med trendfunktionerna antar jag. Lite svårt att skapa algoritm som skapar linjer. Det är ju lite den andra skolan av trading, de som tittar på grafer och gör analyser. Har tidigare i excel hållit på med pivotpunkter och skapat motstånd. Dock torde man kunna få till något men jag är för dåligt insatt i vad som skapar ett motstånd för att kunna göra en modell av det. Det är en bra idé. Rikard, har säkert bra tankar kring funktioner i AT som man kan använda (frekvens mm för se antal test av en nivå)
    Last edited by HenrikSyst; 2016-10-02, 14:34.

    Comment


    • #3
      DynTrend kan användas för att dra trendlinjer automatiskt. Man definierar villkor och låter DynTrend() dra linjer mellan dessa. Freq() är också en kraftfull metod, eller varför inte MMovRes():

      http://www.autostock.se/NATscriptref..._p1__p2___tal_

      som jag tog upp ett exempel med i tråden: http://www.autostock.se/vbulletin/sh...0806#post40806

      Comment


      • #4
        Hej,
        idag har jag googlat ytterligare på support resistance, Fibonacci, Pivot points, reversal, retracement, trendlines etc.
        Det finns finns flera sätt att beräkna och min tolkning är att de kanske ger liknande resultat av vad jag sett på exempel.

        Tillvägagångssätet är väll att hitta bottnar och toppar för retracements/reversals och låta dessa H, L nivåer bli trendlinjer framåt, över lite tid från att man börjar får man ju måna horisontella linjer. Det är ialla fall så jag gör.
        Jag har ju ritat dessa linjer över lång tid (och de fortsätter i oändligthet åt höger) och de verkar väldigt stabila under lång tid. Har läst att Pivot points beräknas på föregående dags data, men att det går att räkna i andra tidsperspektiv, t.ex. månad.
        Jag är mer ute efter precis som volymprofil att man kan ställa in hur lång tid tillbaka som ska mätas på och sedan kunna använda de nivåer som är mest representerade (de längsta staplarna). Volymprofil staplarna stämmer mycket väl med de nivår jag ritar, nästan på punkten när.
        Jag förstår dock inte om det verkligen går och i så fall hur man prototypar fram kod, även om jag läser att det finns DynTrend(), Freq() osv, om det går.
        Jag gissar att jag tänker fel. Jag tänker som jag läser grafen.
        Skulle ju vara perfekt om man kunde både få linjerna rittade (så man ser om de ligger rätt) samt kunna handla med dem som med trendlinjer.

        Jag tror inte på fischnet, har aldrig förstått mig på det, då jag inte ser någon precision utan bara massa linjer som formar zoner, men det är för grovt för mig. eller så tolkar jag nyttan med dem fel

        Jimmy

        Comment


        • #5
          Hej,

          hur ritar man raka horisontella linjer (konstanta värden) i NATs prisgrafen baserat på beräkning av dagens och går dagens prisinfo?

          Dvs värdet är känt idag, så vill rita "backåt i tiden".

          Comment


          • #6
            Mellanlagra i globala celler och rita därifrån. Refresha diagrammet så syns nivåerna även bakåt.

            Comment


            • #7
              Du kan prova följande också:

              draw(const(ritvärde),2,dgqb)

              som ritar värdet med mörkgrön färg skalat enligt kurser. Const() gör om värdet till en konstant så det bör fungera också. Har inte provat dock.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                Du kan prova följande också:

                draw(const(ritvärde),2,dgqb)

                som ritar värdet med mörkgrön färg skalat enligt kurser. Const() gör om värdet till en konstant så det bör fungera också. Har inte provat dock.

                Fungerade inte.

                Comment


                • #9
                  Hej,

                  Har provat även detta, får det inte att fungera. priset ändras varje dag, ingen rak linje, förväntar mig gårdagens high att synas som rak linje över hela grafen.

                  En annan fråga, behöver man ha intradag prefix, har sett flera skript ha det, men osäker på varför när t.ex. dagsdata refereras.

                  i60(
                  high=cmpref(h,1,a)
                  SetGVarIf(high,250,1)
                  draw(GetGvar(250),2,bqb)
                  )

                  {@A(0,)}

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
                    Hej,

                    Har provat även detta, får det inte att fungera. priset ändras varje dag, ingen rak linje, förväntar mig gårdagens high att synas som rak linje över hela grafen.

                    En annan fråga, behöver man ha intradag prefix, har sett flera skript ha det, men osäker på varför när t.ex. dagsdata refereras.

                    i60(
                    high=cmpref(h,1,a)
                    SetGVarIf(high,250,1)
                    draw(GetGvar(250),2,bqb)
                    )

                    {@A(0,)}
                    Tar med ditt tidigare inlägg så att din fråga ligger sist.

                    Det finns kanske något sätt att göra detta, men blir det inte grafisk curve-fitting. Man kan inte veta framtida close. Vissa program tex Market Delta ritar från höger till vänster. Får då vara vaken på att man inte övertolkar saker som man inte skulle kunna ha sätt.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                      Tar med ditt tidigare inlägg så att din fråga ligger sist.

                      Det finns kanske något sätt att göra detta, men blir det inte grafisk curve-fitting. Man kan inte veta framtida close. Vissa program tex Market Delta ritar från höger till vänster. Får då vara vaken på att man inte övertolkar saker som man inte skulle kunna ha sätt.
                      Hej,
                      Det är ju en ren skriptfråga vill kunna rita raka linjer så som t.ex. HKV gör för vissa indikatorer som ritar ut nivåer som varit viktiga tidigare.
                      När jag väl vet att det går, tänkte jag ge mig på själva beräkningarna.

                      Risken av curv-fitting. Om man tror på dessa nivåer eller inte är ju en annan sak precis som alla andra "villkor" man använder för att skatta en edge.
                      Nu är det ju ren grafisk möjlighet jag är ute efter, inte handel. Om man ser att linjerna faller väl in på historiska nivåer t.ex. 200 dagars graf, så kan man ju bedömma dess vikt tidigare med ögat.

                      Comment


                      • #12
                        Ok, jag missförstod. Jag trodde du alltid ville rita morgondagens close i går för varje dag. Jag har inte hittat någon bra förklaring hur diagramtidningen fungerar. Jag har tidigare använt mig av en metod som ritar raka linjer bakåt. Den är inte är optimal, men fungerar.

                        Skapa ett script som endast sparar önskade värden i celler. Anslut till diagrammet och välj larmbevakat.

                        SetGvarIf(find(lt(rsiws(20),40),200,c,1),1,1) {letar upp villkor}
                        SetGvarIf(c,2,1) {momentant värde }

                        Skapa ett annat script som endast läser värdena och anslut till diagrammet.

                        Draw(GetGvar(1),3,rqb)
                        Draw(GetGvar(2),4,bqb)
                        add(0,0)

                        Comment


                        • #13
                          Tack Henrik,

                          fungerade klockrent!

                          Comment

                          Working...
                          X