Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dynamisk aref,setup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dynamisk aref,setup

hitrate=div(sum(mult(aref(setup,swing),gt(c,aref(c,swing))),4000),hits)

Kan man styra ovan med en variabel istället för fasta värden?

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
    hitrate=div(sum(mult(aref(setup,swing),gt(c,aref(c,swing))),4000),hits)

Kan man styra ovan med en variabel istället för fasta värden?
    Jag antar att setup är en dataserie. swing kan vara ett fast värde men även en variabel. Om du tex definerar
    i1(
    swing=Sub(int(mult(frac(d),1440)),540)

så får du antal minuter som förflutet sedan börsen öppnade och vill ta hitrate vid det tillfället utan att blanda in globala variabler så kan du skriva

hitrate=div(sum(mult(aref(setup,swing:510),gt(c,aref(c,swing:510))),4000),hits)

Med vänlig hälsning
    Bertil

Edit: Värdet 510 är max antal handelsminuter på en handelsdag. Du kan lika gärna skriva ett tal större än 510, tex 600, det används bara för att reservera minnesutrymme. Det reserverade minnesutrymmet skall alltså vara minst så stort som det största värde swing kan vara.
    Last edited by Bertil; 2016-12-31, 17:07.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Jag antar att setup är en dataserie. swing kan vara ett fast värde men även en variabel. Om du tex definerar
      i1(
      swing=Sub(int(mult(frac(d),1440)),540)

så får du antal minuter som förflutet sedan börsen öppnade och vill ta hitrate vid det tillfället utan att blanda in globala variabler så kan du skriva

hitrate=div(sum(mult(aref(setup,swing:510),gt(c,aref(c,swing:510))),4000),hits)

Med vänlig hälsning
      Bertil

Edit: Värdet 510 är max antal handelsminuter på en handelsdag. Du kan lika gärna skriva ett tal större än 510, tex 600, det används bara för att reservera minnesutrymme. Det reserverade minnesutrymmet skall alltså vara minst så stort som det största värde swing kan vara.
      Tack. Swing är ett fast värde som beror på ett filter. Tex volla mer än 1% då är swing lika med 5 men annars 3. Då borde jag väl inte behöva reservera?

Comment

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
        Tack. Swing är ett fast värde som beror på ett filter. Tex volla mer än 1% då är swing lika med 5 men annars 3. Då borde jag väl inte behöva reservera?
        Om du har swingberäkningen ovanför periodiseringen dvs
        swing:=if(volla,5,3)
        så tror jag inte man behöver reservera. Annars måste man skriva

hitrate=div(sum(mult(aref(setup,swing:5),gt(c,aref(c,swing:5))),4000),hits)

Med vänlig hälsning
        Bertil

Comment

Working...
        X