Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att veta hur långt in man kommit i en period

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Att veta hur långt in man kommit i en period

Hej

Finns det någon klurig person där ute i cyberrymden?

Det är nog fler än jag som fått erfara att i början av perioden (15 minuter ex.vis) så har ett signalscript slagit till och flaggan är grön

MEN

efter någon minut försvinner flaggan för att inte mera visa sig under denna period. Allt i och för sig logiskt riktigt men lik förbaskat har jag handlat då flaggan var grön.

Jag skulle vilja åstadkomma ett script som t.ex väntar till den 12:e minuten i 15-minuters perioden innan flaggan verkligen tänds, då borde man ju vara ganska säker.

Jag har tänkt ett script i stil med nedan men det blir inte riktigt som jag vill.

tidnu:=frac(D)
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    kvot:=div(totalt,15)
    rest:=frac(kvot)
    i15(rest)

Är det nån som har en idé?

Hej Torsten!

Jag har inte fingranskad din kod eftersom mitt motsvarande script ligger på en annan dator, men efter långt och moget övervägande har jag kommit fram till följande:

För att undvika effekten av falska signaler, så väntar jag på bekräftelse av priset i nästa stapel. Det ökar säkerheten markant enligt min erfarenhet (ej mätt, enbart upplevt).

Så mitt förslag är följande: skippa den där kluriga programkoden och se istället till att priset stiger/faller i nästa stapel innan du handlar. Då slipper du hela problemet och ökar säkerheten i din handel.

(Det finns inte så många tillfällen när det är så bråttom på börsen att man inte har tid att vänta en kvart!) ;-)
    Ingemar Bergdahl

Comment

Hej!
      Jag skulle oxå vilja veta hur man gör för att få ett script som kanske blir sant en enda gång under en period att generara flagga vid slutet av den perioden!

Nån som har en lösning?

Rikard

Comment

Håll ut Rikard m.fl

Det går sakta men det går ut rätt håll...

Jag tror att jag är ganska nära lösningen. Grejen är att man måste hålla tungan i rätt mun med andra ord inte blanda ihop äpplen och bananer.

tidnu:=frac(D)
        kvot:=div(totalt,15) 15 = 15 min perioder
        rest:=frac(kvot)
        början:=LE(rest,0.3) 0.3 = 1/3 av 15 min, dvs inom de 5
        första minuterna
        i1(början)

Ska bara försöka få till ett extra kontrollscript av detta.

Comment

Det är väl en grundmiss i scriptet.

så här skulle man kunna göra det.

tidnu:=frac(DATE())
          rest:=mod(totalt,15)
          början:=GE(rest,12)
          i1(början)

Använd Date(), för konstanten D är hela tiden tidstämpel för periodens början intraday. Förändras alltså ej under perioden. Per dagskurser skulle det dock fungerat, alltså utan intradayprefix. Men det styr ju användningen till kontrollscript enbart, kanske.

Sedan modifierade jag med modulo istället för DIV() och sedan frac() på den. Med MOD() får du direkt resten i minuter. Då kan du också använda minutvärde i avslutande testen.

Denna princip fungerar så länge valda periodindelningen är jämnt delbar för hela börsdagen. 30-minuters skulle också fungera. Men inte 60-minuters.

Nackdel ovan är att det inte går att backtesta utan är enbart fungerande online under dagen.

Comment

...men om man har en signal som dyker upp en enda gång i en period, och som man vill ska förbli sann perioden ut, hör gör man då?

ex.

{valfritt script}
            signal:=xxxxxx
            i15(signal)

Comment

Tjusigt Lasse

Precis vad jag tror fler än jag skulle vilja ha.

Ett kontrollscript som inte släpper igenom en signal förrän det gått ex.vis 13 minuter in i en 15 minuters period. Tänk dock på att kursen kan sjunka under de sista 2 minuterna och då blir en ev köpsignal åter falsk.

xk) Agera inte om det gått mindre än 13 min i ett 15 minuters diagram.

tidnu:=frac(DATE())
              { Ange aktuell periodlängd på nästa rad }
              rest:=mod(totalt,15)
              { Ange fr.o.m när signalen ska släppas igenom}
              början:=LT(rest,13)
              i1(not(början))

Lycka till
              Torsten

Comment

Perfekt Torsten!
                Det är ju bara för mig att ändra till sista minuten och köra!
                Ska plocka in det ikväll.

Comment

Jag hävdar ändå, med den envishet som bara en dåre eller en rättshaverist kan uppvisa, att det där är en bra lösning men på helt fel problem. ;-)

Jag är övertygad om att det lönar sig att vänta på bekräftelse av priset i nästa stapel, dvs att det fortsätter upp (eller ner, vid blankning).

Senast idag hade jag en sådan situation, när OMX-index steg, gav köpsignal, men därefter ingen bekräftelse i efterföljande stapels pris. Jag gjorde alltså ingenting.

Index började sedan att falla på nytt och jag hade behövt stoppa ut mig med mindre förlust om jag hade gått in.

Varför har ni så bråttom, grabbar?
                  Ingemar Bergdahl

Comment

Jodå Ingemar,

du kan säkert ha rätt men det är bara det att det "kliar i fingrarna". I bland kan det bara kännas väldigt lång tid att behöva vänta tills en ny 15-minuters period påbörjats. Allt är ju också frågan om på vilken tidshorisont man vill agera.

När vi ändå har det här uppe skulle jag verkligen välkomna en "backtest" funktion där man kunde köra scripten i efterhand minut för minut för att verkligen se vad som skulle ha hänt under dagen och inte som nu enbart efter slutkurs i varje period.

Jag vet att en del förespråkar att man kan ju alltid testa mot High resp Low istället men så enkelt är det inte. Alla funktioner använder inte dessa datanamn.

Comment

Working...
                    X