Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rät linje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rät linje

    Går det att rita en rät linje baserad på exempelvis senaste 5 periodernas close då vissa kriterier är uppfyllda och få den att ligga kvar och extrapoleras framåt då nya staplar byggs upp? Tänker mig att linreg skulle kunna gå att applicera. Är det någon som har gjort detta och i så fall vill dela några kodrader? Kanske någon som har en lösning ändå?

  • #2
    Jag har inte det kompletta svaret på din fråga, men man skulle kunna göra det med dynamisk aref. Jag litar inte på Open och Close för heldagar så jag räknar fram Open och Close intradag så här istället i minutupplösning:
    i1(
    perioder01=Sub(int(mult(frac(d),1440)),540)
    igårclose01=aref(c,add(perioder01,5))
    idagopen01=aref(c,add(perioder01,0))

    Perioder01 är alltså hur många minuter man är in på handelsdagen.
    Tyvärr blir inte igårclose01 och idagopen01 helt konstanta värden utan de varierar något.

    Med vänlig hälsning
    Bertil

    Edit: om du vill dra en linje mellan igårclose01 och idagopen01 och sedan extrapolera den till nutid kan det bli så här (OBS har inte kollat scriptet utan tar det ur huvudet.
    diff01=Sub(idagopen01,igårclose01)
    extrapoleratnu=add(mult(perioder01,diff01),idagopen01)
    Last edited by Bertil; 2017-07-04, 09:09.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
      Går det att rita en rät linje baserad på exempelvis senaste 5 periodernas close då vissa kriterier är uppfyllda och få den att ligga kvar och extrapoleras framåt då nya staplar byggs upp? Tänker mig att linreg skulle kunna gå att applicera. Är det någon som har gjort detta och i så fall vill dela några kodrader? Kanske någon som har en lösning ändå?
      Är det högsta eller lägsta close för senaste 5 perioderna bakåt du är ute efter? Eller snittvärdet?

      Har inte testat, men borde inte något liknande fungera:
      hhv(aref(c,1),5) för högsta och llv för lägsta. Sedan köra draw och ansluta scriptet till diagrammet?

      Fast jag kanske missuppfattar vad du är ute efter :-)

      Comment


      • #4
        -Walle, när mina villkor är uppfyllda vill jag bilda en rät linje baserat på tex senaste 5 periodernas close. Den linjen ska sen ligga kvar och extrapoleras in i "framtiden", dvs linjen ska fortsätta växa med samma lutning när nya staplar växer fram precis som om jag ritat linjen med ritverktyget.

        Jag ska kolla om Bertils tips kan leda rätt...

        Comment


        • #5
          Då gissar jag att Find() ihop med DynTrend() kommer funka galant.

          Comment

          Working...
          X