Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RSI perioder bakåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• RSI perioder bakåt

Vill hitta om RSI(5) varit under 20 inom de 10 senaste perioderna med koden:

bar1=llvbars(rsiws(5),10)
    rsiunder20=if(lt(ref(rsiws(5),bar1),20),1,0)

Får det inte att funka. Fel i koden?

Bengt

Lite fel, enklast är att testa om RSI(5) är under 20, och därefter "komma ihåg" det i 10 perioder:

rsi_under=lt(rsiws(5),20)
    senaste10=hhv(rsi_under,10)

Comment

Tack, tar till mig detta. Men vad är det för fel i min kod?

Det jag egentligen är ute efter är om RSI varit under 20 de 10 senaste perioderna och om så är fallet vill jag ha reda på lägsta RSI-värdet och Low för den period med lägsta RSI .

Men istället för att titta bakåt som jag tänkt är det kanske bättre att gå framåt och komma ihåg?

Bengt

Comment

bar1 är ett dynamiskt värde och då måste ett max antal perioder reserveras. Jag skulle dessutom byta ref till aref. Vet ej varför inte ref fungerar. Jag använder alltid aref. Slutsats det blir enklare med metoden som Rikard använder.

Comment

Ger inte "bar1=llvbars(rsiws(5),10)" ett värde för bar1 mellan 1 och 10? Dvs den period mellan 1 och 10 bakåt som har den lägsta RSIn?

Jag förstår Rikards förslag men den ger väl bara att RSI har varit under 20 en eller flera gånger de 10 senaste perioderna?

Jag förstår inte riktigt hur jag kommer vidare och får fram perioden med lägst RSI. Behöver lägsta RSI och Low för perioden med lägsta RSI för att jämföra med aktuellt värde för RSI och Low (letar divergenser). Trodde LLVBARS var lösningen.

Bengt

Comment

barl=llvbars(rsiw(5),10)
            rsiunder20=lt(aref(rsiws(5),barl:10),20)

Comment

Tack Henric. Van vid Easy Language och liknande så ett nytt tänk krävs.

Vill förstå. Vad ligger egentligen i bar1 efter "bar1=llvbars(rsiw(5),10)", du skrev dynamiskt. Vad innebär det? Men ger det här inte också bara att RSI varit under 20? Jag vill ha värdet för den lägsta RSI och Low för just den baren?

Har provat en alternativ lösning(hittills utan framgång) med 4 script i sekvens där det första sparar RSI och Low då RSI går under 20, det andra uppdaterar om lägre RSI och det tredje "stänger butiken" då RSI går över 20. Det fjärde scriptet letar sedan divergenser genom att titta på aktuellt RSI och Low jämfört med sparad RSI och Low. Använder Retval och Getval för att spara värdena. Är det framkomligt?

Bengt

Comment

Perioden med lägsta värdet.

När man använder ett dynamiskt periodvärde måste ett max antal perioder reserveras. Fråga mig ej varför.

Jag följde bara ditt script. Du kan hämta värden för perioden med aref. Nuvarande stapel =0, föregående =1, osv.

Generellt behövs inga if-satser för att kolla om ett villkor är sant. Ett boolean-villkor ger 1 för sant och 0 för falskt.

Comment

I "bar1=llvbars(rsiw(5),10)" är väl max antal 10.

Från "manualen": LLVBARS(C,10) ger vilken period bakåt som har det lägsta värdet inom 10 perioder.

Svårt att tolka på annat sätt än att i bar1 ligger den period bakåt i tiden som har det lägsta RSI.

Comment

Ja

llvbars(värde,x)=5
                    aref(värde,5)

Du kan alltid skriva ut värden med scriptkolumner för att bekräfta.

Comment

Att kunna skriva ut en variabels värde under exekveringen är något jag letat efter men jag har inte lyckats förstå hur det skulle gå till, något print-kommando finns väl inte?

Comment

Kolla scriptkolumner i manualen.

Comment

Working...
                        X