Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hedge mot aksjekjøp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hedge mot aksjekjøp

    Jeg ønsker å lage en strategi der jeg kjøper x antall bolag ved en gitt trigger. Samtidig vil jeg blanka omx for samma beløp som jeg kjøper aksjer.
    Hvis jeg kjøper 5 aksjer til 100 000 totalt vil jeg shorte omx samtidig for 100 000.

    Hvordan definerer jeg short-antall for omx?

  • #2
    Om du vill gå kort 100K, så kan du ta 100K / priset på OMXS30. Då får du bra antalet minis du behöver köpa för att få den exponeringen.

    Comment


    • #3
      Ja, men jag vet inte om det er 100 000. En dag er det 100 00, neste dag 150 000. Beror på hvor mange askjer som får signal

      Comment


      • #4
        Då får du nog addera värdet i en slags global variabel som du sedan kan plocka upp i ditt script mot OMX och köra beräkningarna där i. :-)

        Comment


        • #5
          Exsempel 1:
          Jeg sjekker inn 20 bolag i strategien. Så setter jeg max total posisjon til 100 000. Hvis jeg får signal på bare ett bolag så kjøper jeg for 100 000 i det ene bolaget. Hvis jeg får signal på 10 bolag så kjøper jeg for 10 000 i varje.

          Da vet jeg at jeg alltid skal shorte OMX for 100 000.

          Finnes det er sett å velge posisjonstørrelse utifrån antall bolag som får signal?

          Exsempel 2:
          Jeg sjekker inn 20 bolag, men kjøper alltid for 10 000 i varje bolag. Hvis jeg får signal på 5 bolag så blir min totale posisjon 50 000. Finnes det er sett at rita den totale posisjonen slik at jag vet hur månge OMX jeg skal shorte?

          typ:
          a=portfolio(v)
          b=portfolio(p)
          total posisjon=mult(a,b)

          Comment


          • #6
            Om du handlar aktier med etp:er blir det omständigt. Om du handlar aktier direkt och en etp för hedge borde det blir ganska enkelt.

            Comment


            • #7
              Men man kan ju handla både aktier och omxs30 på fiktivt konto och använda ETP Link för att replikera till ETPer på skarpt konto så blir det enkelt.

              Comment


              • #8
                Jeg tenkte handle aktier direkt, og hedge med ETP link mot OMX Mini Futures.

                Problemet er å finne beløpet jag skal hedge. Hvis aktiekjøpene skjer kl 0905, måste jag hedge samtidig.
                Kan man summere alt innehav for en strategi som har f.eks 10 aktier?

                Comment


                • #9
                  Ett sätt är att handla aktierna på testkonto och ändå använda ETP Link för att replikera till samma aktier på skarpt konto. Som en kopieringsmaskin helt enkelt. Då kan man använda Cash(A) i ett script kopplat till något papper på samma testkonto för att få ut totala investerade beloppet. Skickar man det till en global cell kan man räkna ut hur mycket OMX man ska blanka på ett annat konto.

                  Comment


                  • #10
                    Ah, Cash(A) er genialt!
                    Måste bare finne et sett å backteste på.

                    Comment


                    • #11
                      Testkontot måste veta värdet av aktiepositionerna, tex genom en cell. Då kan du lika gärna använda cash(a) på det skarpa med justering av innehavet som är hedge. När en transaktion i aktie har skett kan du räkna ut den nya hedgen och handla minifuture.

                      Comment


                      • #12
                        Man skulle kunna räkna från mult(portfolio(v),c) från cash(a) för att få summan av de öppna aktiepositionerna, och därefter beräkna hur mycket OMX som ska blankas. Har en liknande modell som är tänkt för NAS. Tanken är att ta bort den generella marknadspåverkan från aktiehandeln så att bara aktiernas egen edge påverkar resultatet. Kommer såklart inte fungera fullt ut, men man borde få bort den stora risken.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                          Man skulle kunna räkna från mult(portfolio(v),c) från cash(a) för att få summan av de öppna aktiepositionerna
                          Rekker det inte med bare cash(a)? Hva gir mult(portfolio(v),c) i tillegg?
                          Har du et skripteksempel, måste ha det med teskje.
                          Last edited by Palgrave; 2017-08-20, 16:23.

                          Comment

                          Working...
                          X