Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordermodeller mot flera konton

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ordermodeller mot flera konton

Det fina med globala variabler är ju att de just är globala dvs slår mot alla konton.
    Jag använder en del hjälpordermodeller dvs ordermodeller som aldrig triggar men som utför beräkningar och levererar resultaten i globala variabeler.

Då man simulerar i analysatorn måste man ju se till att få med samtliga hjälpordermodeller i varje simuleringsprojekt. Ordermodellerna exekveras ju i bokstavsordning och jag har valt att lägga hjälpordermodellerna sist.

Vid skarp körning vill jag inte lasta datorn i onödan utan har valt att koppla hjälpordermodellerna till endast ett konto.

Alla ordermodellerna exekveras ju var 5:e sekund och de olika kontona körs i turordning. Jag skulle gissa på att turordningen är samma som i listan där man väljer konto.

Jag har upptäckt att resultatet skiljer sig mellan simulering och skarp körning. Detta berodde på att jag kopplat hjälpordermodellerna skarpt till ett konto som kördes innan det aktuella kontot. Detta gjorde att de globala variablerna var från aktuell sekund. Vid simuleringen (där ju hjälpordermodellerna låg sist) var de globala variablerna från 5 sekunder tillbaka (förra körningen).

Jag har nu ändrat ordningen på mina hjälpordermodeller så att mina skarpa körningar överensstämmer med simuleringarna.

Detta var dagens tips.

Med vänlig hälsning
    Bertil

Good to know Bertil :-) Kan ju skapa något förhöjt blodtryck om man råkar ut för liknande. ;-)

Comment

Working...
    X