Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om SetGVarIf och dess användning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om SetGVarIf och dess användning

    Hej,

    Jag vill i princip använda mig av en flytande stoploss men betydligt mer enkel. Tanken är att jag ska hålla koll på högsta kursen genom att uppdatera en global cell.

    På köpsidan ser det ut såhär på de två sista raderna:
    SetGVarIf(c,80,and(buy5,ej_innehav))
    mult(buy5,10)

    På säljsidan:
    SetGvarIf(c,80,and(gt(c,GetGvar(80)),innehav))
    sell1=le(c,sub(getGvar(80),takeProfit))

    Plus övrig kod.

    Men när jag kör i Analysbänken så tar den inte hänsyn till min stoploss. Gör jag något fel, använder jag getgvar och setgvarif fel?

    Tanken är att handla men hyffsat hög hävstång, därför vill jag kunna stoppa hyffsat tidigt.

    //Björn

  • #2
    Jag skulle köra getgvar innan i säljscriptet. Typ så här:
    Variabelnamnför80=getgvar(80)
    Setgvarif(c,80,and(gt(c,Variabelnamnför80),innehav))

    Vet inte hur bra det blir med setgvarif och getgvar i samma kodrad och samma gvar. Sedan skulle jag nog köra på någon gvar högre upp än 80, kanske 5000 eller liknande.

    Edit: en till grej att hålla koll på, är ju att scripten kör ju inte om och om igen direkt. Det är en kort paus på 5sekunder eller vad det nu är som standard. Man kan ändra det i ini-filen. Har själv gjort det men minns inte exakt nu (skriver på telefonen dessutom)
    Last edited by walle; 2017-10-02, 19:48.

    Comment


    • #3
      Tack walle för input,

      Dock fick jag exakt samma resultat som tidigare, kan det ha något att göra med att scriptet inte är kopplat eller något? Både köp och säljscripten är anslutna till omxs30.

      Comment


      • #4
        Om du kör scripten live så får du nog kryssa i larmbevakat, men det har du säkert redan gjort. Jag kör aldrig script så, utan jag gör ordermodeller istället. Det kan nog någon annan svara på. Däremot om du kör i analysbänken, så går det att köra scripten direkt som köp- resp sälj-sida.

        Hur ser din stopploss ut btw? För om du har stopploss och takeprofit i samma säljscript så måste du sätta det i en or-sats. Typ såhär:
        sell1=and(innehav,or(takeprofit,stopploss))

        Din sell1 kommer nog alltid att bli sant, eftersom att så fort gvar 80 skrivs med closekursen så kommer close alltid vara mindre än close minus takeprofit. Om inte takeprofit är ett negativt värde förstås.

        Comment

        Working...
        X