Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hindra att köpa samma aktie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hindra att köpa samma aktie

    Jag skulle vilja ha en kod som hindrar att ett script köper samma aktier om den redan har köpt. Säg att jag vill ha en strategi som köper Investor:

    Har sett att det ofta används denna kod för att hindra:
    ej_innehav=le(portfolio(v),0)

    Den blir ju Sant när det inte finns några Investor aktier på kontot. Problemet är ju att om jag har flera strategier som körs på Investor så kommer inte dessa triggas om de innehåller samma kod.

    Jag undrar egentligen varför denna kod INTE fungerar:
    ej_innehav=not(eqv(lasttrade(b,0),1))

    så har jag mot slutet av scriptet
    retval(1,0)

    Allt ligger i Köpscriptet, men jag får inte det att fungerar. För på detta sättet så vill jag ju i "ej_innehav" att den ska kolla om jag har Investor på kontot och den är köpt med variabeln 1. Då ska köpscriptet inte fortsätta.
    På detta sätt kan andra skript handla fritt på samma aktie.

    Vad gör jag galet? Finns det bättre alternativ?
    Tack

  • #2
    Enklast är att köra strategierna på olika konton, så kan de fungera helt isolerat från varandra på samma instrument. Dvs, om du har Investor på konto 1 blir

    ej_innehav=le(portfolio(v),0)

    falskt för just det kontot, men sant för ett annat konto där det inte finns Investor.


    ej_innehav=not(eqv(lasttrade(b,0),1))

    testar om senaste köptrans är märkt med "1", så det säger egentligen inget om det finns ett innehav eller ej. Det kan ju vara sålt. Det går iofs att testa med:

    sålt=gt(lasttrade(s,d),lasttrade(b,d))

    som testar om senaste säljtrans ligger senare i tid än senaste köptrans. Det är inte vattentätt eftersom det fortfarande kan finnas innehav kvar, tex om allt inte såldes osv.

    Därför brukar "vår" metod vara bra eftersom det inte blir några tvivel om det finns aktier eller ej.


    Är syftat alltså att kunna handla flera strategier på samma konto som handlar samma aktier? Det blir meckigare helt klart.

    Comment


    • #3
      Tjenare,
      Plockar upp denna igen.

      Är det inte andra användare som har flera strategier i samma konto? Kan man inte kolla av orderID eller något annat unikt värde för varje transaktion för att separera?

      En annan fråga på samma område, hur gör man enklast för att följa upp vad resultatet blev för varje order? När man kollar i "loggade lokala ordertransaktioner" så får man ju upp kursen för varje transaktion, men har inte hittat något ställe där man enkelt kan följa upp vad varje transaktion gav i resultat.
      Kan man få in resultatet i någon av de andra cellerna?

      Comment


      • #4
        Kör de på separata fiktiva konton och använd ETP-link för att få skarp handel.

        Om man kör fiktivt konto så ser man resultatet i form av utveckling. Man kan också jämföra köpet och säljet manuellt.

        Jag har skapat en funktion för att köra en portfölj med strategier och exekvera dessa i skarpa order mot EN uppsättning minis. Klarar att hålla koll på samlad nettoposition på 90 tillgångar spridda på 10 konton dvs 900 nettopositioner.

        Comment


        • #5
          Bra idé, går det använda ETP link eller själv bygga en liknande modell om man nu inte vill handla just ETPer.

          Säg att jag vill handla vanliga aktier men att jag har 2 strategier som kör på OMXS30 aktierna.
          Går det att lägga dessa 2 strategier i varsitt fiktivt konto, handla på enligt strategi och sedan bara replikera över ordern till det skarpa kontot?

          Hur ser en sån replikeringskod ut? Kan jag hämta inspiration från ETP link? I detta fallet så behövs ju inte galet svårt, utan köps 10 Investor på Fiktivtkonto 1 så vill jag att 10 Investor ska köpas på Skarptkonto.

          Comment


          • #6
            Man kan låta varje strategi skriva ner sitt innehav i en global cell (1 för varje aktie och konto) och låta en modell summera ihop innehaven och handla enligt det. Helt klart en del jobb, men kanske värt det om man inte vill köra på två olika ISK såklart.

            Comment

            Working...
            X