Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 olika script, går dessa att göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 olika script, går dessa att göra?

    Hej, jag är ny inom trading, bara ett halvår sedan jag började intressera mig för detta och helt ny på script, kan ingenting och vill kolla ett par saker innan jag skaffar Autotrader. Så jag ber redan nu på förhand om ursäkt för om jag ställer konstig frågor

    Jag förstår ju så klart att man kan scripta fram det mesta. men frågar ändå.

    Jag vill till att börja med inte köpa automatiskt när dessa saker händer utan bara få en signal och själv manuellt avgöra om jag ska köpa.

    Jag tradar bara på stockholmsbörsen så dessa script gäller bara där, men jag vill att de ska scanna av hela Stockholmsbörsen utan att jag behöver lägga in dem manuellt på varje aktie..

    1. Kan man med hjälpa av script känna av när en aktie når botten i en positiv trendkanal så jag kan få en signal när detta sker.


    2. Att man kan få en signal när ett MA cross 20/50 sker är säkert ett standard script antar jag, eller?
    Men kan man också få en signal när det troligtvis är på väg att bli ett MA cross 20/50. Alltså så man kan vara beredd någon dag eller timmar i förväg?


    3. Kan man via script titta bakåt t.ex. de senaste 3 åren och få fram en lista på vilka aktier som ökar en viss % i samband med ett MA cross. Skulle vilja titta på en period från samma dag som crosset sker och tex 5 dagar efter.
    Skulle då vilja få en lista med att t.ex. dessa 15 aktier på Stockholmsbörsen ökar 5% vid MA cross inom 5 dagar vid varje MA cross som har skett de senaste 3 åren.

    Är jag otydlig?


    Med vänliga och hoppfulla hälsningar Fredrik

  • #2
    Hej Fredrik,
    Välkommen till forumet till att börja med och be inte om ursäkt för att du undrar saker :-) Inga frågor är dumma frågor och ju mer man vet dessto bättre.

    Jag är lite osäker på de frågorna du har eftersom att jag själv inte använder just det i programmet.

    1. Du skall kunna få larm när ett papper passerar en ritad linje, så ja, det bör fungera utmärkt, men du får då rita linjen själv.

    2. Ja på båda, du kan med hjälp av skript få larm när medelvärdena har krossats och även när de börjar närma sig, tex skriva skriptlogiken ungefär som att MA20 skall vara stigande och en viss procent ifrån MA50. Det går säkert att finslipa, men som sagt - inget jag själv använder mig utav.

    3. Det ska nog inte heller vara några problem att koda ihop. Du behöver nog pro-versionen om du skall göra sådant, eftersom du behöver nog analysatorn för det (om man inte kan koda ihop det och använda sig utav kalkylforskaren, det vet nog Rikard bäst). Även här är det inget jag själv använder mig utav.

    Hoppas att du är nöjd med svaren annars är det bara att bomba på med frågor :-)
    Last edited by walle; 2017-12-17, 21:54.

    Comment


    • #3
      Hej Walle.

      Tack så jättemycket för svaren!!

      Det är bara första frågan jag undrar lite mer om då.
      Nej, jag ska inte rita ut en linje själv, utan att scriptet skall känna av trendkanalen och ge en signal när kursen är i närheten av stödet.

      /mvh Fredrik

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av fresope Visa inlägg
        Hej Walle.

        Tack så jättemycket för svaren!!

        Det är bara första frågan jag undrar lite mer om då.
        Nej, jag ska inte rita ut en linje själv, utan att scriptet skall känna av trendkanalen och ge en signal när kursen är i närheten av stödet.

        /mvh Fredrik
        Det blir nog svårt att programmera någon vettig trendkanal. Visst, det går väl att ta lägsta respektive högsta värdet sedan en viss tid tillbaka, men jag tror inte att det är något hållbart och som fungerar i det långa loppet. För att få det vettigt, så tror jag mer på att dra egna trendkanaler, om man vill jobba så. :-)

        Comment

        Working...
        X