Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Matlab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Matlab

    Av foruminläggen framgår att flera har överfört kursdata till Matlab för vidare analys.
    Jag är nyfiken på om någon gjort polynomanpassning på kursdata, 3:e gradspolynom eller högre, för att kunna förutsäga kommande kursrörelser.
    Funktionen Linreg i NAT är ju förstagradspolynom, som jag använder ibland.

    Har någon gjort lågpassfiltrering eller annan icke fasvridande filtrering?

    Icke fasförskjutnade filtrering kan man ju få om man först filtrerar dataserien som vanligt för att senare filtrera dataserien bakifrån och medelvärdesbilda resultaten. Detta går att göra med FFT, fast fourier transform, som är ett standardverktyg i Matlab.

    Varför jag undrar är om det finns användbara funktioner i Matlab som är önskvärt att få implementerade i kommande versioner av NAT.

    mvh
    Bertil

  • #2
    Vända dataserier går att göra redan nu i AT med REV().

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Vända dataserier går att göra redan nu i AT med REV().

      Jo, har testat att använda mov med exponentiell viktning tillsammans med REV(). Då får början av medelvärdesbildningen större inflytande än slutet av dataserien.
      Har inte hittat någon annan vettig användning för REV. Förslag mottages med tacksamhet.
      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        Jo, har testat att använda mov med exponentiell viktning tillsammans med REV(). Då får början av medelvärdesbildningen större inflytande än slutet av dataserien.
        Har inte hittat någon annan vettig användning för REV. Förslag mottages med tacksamhet.
        mvh
        Bertil
        Med Matlab kan man ju köra deep learning också för att förutsäga utveckling på kort tid. Det skulle ju vara spännande att testa på index!

        Comment

        Working...
        X