Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SetIniIf()

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • SetIniIf()

    Går det att sätta variable-parametern i SetIniIf() dynamiskt, dvs skriva olika variabeladresser till .ini beroende på ett värde som sätts i scriptet?
    Exempel:

    SetIniIf(c,2800,1) - kan jag stoppa in en variabel istället för att statiskt ange plats 2800 så att jag kan styra vilket värde som skrivs till .ini-filen, dvs:

    SetIniIf(c, MyVar, 1) - där MyVar kan vara t ex 2800, 2801 eller 2802 beroende på villkor tidigare i scriptet?

    Det verkar bli sjukt mycket nästlade villkor i skriptet annars...
    Last edited by Cikoria; 2018-04-06, 15:56.

  • #2
    Det fungerar med SetGvarIF

    Comment


    • #3
      Jag såg det, men jag skulle vilja skicka ut ett värde till ett python-script via .ini-filen (och sedan returnera ett värde via samma mekanism) så jag behöver SetIniIf(). Jag forskade lite vidare och såg att det ändå inte verkar funka i Analysbänken. Stämmer det?

      Comment


      • #4
        Jag provade för länge sedan och det fungerade inte. Behöver du importera och exportera ett begränsat antal värden går det att göra beräkningarna med SetGvarIf och spara slutvärden med SetIniIf.

        Comment


        • #5
          Jag ställde ju en fråga i en annan tråd vilka mattefunktioner som saknas i NAT jämfört med vad som labbas med i Phyton.
          Vilka funktioner är det som du Cikoria använder i Phyton (kalmanfilter?) som inte finns eller går att implementera relativt enkelt i NAT?
          Undrar
          Bertil

          Comment


          • #6
            Tänk på att det endast går att ha max fyra anrop till setiniif i ett och samma script. Men det går ju att köra flera script såklart.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
              Jag ställde ju en fråga i en annan tråd vilka mattefunktioner som saknas i NAT jämfört med vad som labbas med i Phyton.
              Vilka funktioner är det som du Cikoria använder i Phyton (kalmanfilter?) som inte finns eller går att implementera relativt enkelt i NAT?
              Undrar
              Bertil
              Det handlar just nu om Kalman-filter och Copulas, men jag har också jobbat en del med SVM (support vector machines) för klassificering (typiskt binär "upp" eller "ner"prognos för en viss prognosperiod där man tittar på olika faktorer och låter en SVM hitta optimal klassificeringsalgoritm istället för att själv hitta på logiken. Håller på med vola-prognoser med neurala LSTM nätverk också (intressant för i princip alla algoritmer att kunna prognosticera volatilitet).
              På det stora hela handlar det mest om att jag har 20 års erfarenhet av Python och är beroende av möjligheterna till komplexa analyser (inte bara "funktioner", utan mer omfattande statistisk analys) som är svåra att implementera i NAT, vars scriptspråk jag verkligen inte behärskar. Den stora fördelen med NAT som ja ser det är också dess svaghet, dvs tillgången till högupplösta prisserier. Detta är en fantastisk tillgång, men det gör också att man måste kringskära scriptspråket för att låsa in datat. Långsiktigt är jag inte säker på vad som är mest värt, men jag har full respekt för inriktningen som man har valt.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                Jag provade för länge sedan och det fungerade inte. Behöver du importera och exportera ett begränsat antal värden går det att göra beräkningarna med SetGvarIf och spara slutvärden med SetIniIf.
                Tack för bekräftelsen Henric - jag får arbeta utifrån de begränsningarna.

                Comment

                Working...
                X