Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Screener hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Screener hjälp

Hej, ny här

Det här var lite mer avancerat än jag föreställde mig.

Jag har kodat lite i Prorealtime, dock inte från grunden. Utan slipat till lite kod som jag hittat på forum.
    Men det här var ett helt annat språk, jag vill få till en vass screener. Men har under dagen som jag testat stött på lite problem.

Jag vill hitta aktier med framförallt ökad volym, ca 50-100% med intervall på ca 5-15 minuter. Samt kursuppgång på ca 0,5-5%.

Det finns en färdig screener som går att modifiera, dock så vet jag inte hur jag ändrar intervall? Och hur gör jag för att endast få upp dom aktierna som uppfyller kriterierna i listan? Nu dyker alla aktier upp på den listan jag söker igenom med Köpsignal 0 eller 1 längst ut till höger. Går det att få larm när en ny aktie får dom kriterierna man vill ha?

Jag behöver även hjälp med att lägga till kolumner. Jag skulle vilja ha volym, moving average volym, volym trend daglig (%), volym trend 30 min (%), volym trend 5 min (%), Antal dagar till nästa Rapport (Om det går)

Tack på förhand, vilsen dalmas

Här är koden som finns redan:

R2:=MOV(C,2,S)
    R3:=MOV(V,100,S)
    R4:=GT(C,MULT(1.01,AREF(R2,1)))
    R5:=GT(V,MULT(2.00,AREF(R3,1)))
    R6:=1{eqv(int(date()),int(d))}
    AND(AND(eqv(R4,1),eqv(R5,1)),eqv(R6,1)))

Jag har ändrat lite parametrar, och nu funkar den inte? Jag kör testa syntax, då varnar den för att R2 på rad 1 inte är tillåten. Men det va exakt så från början, jag har bara ändrat lite bland siffrorna.

Här är exempel på kodning i Prorealtime:

c1 = volume > 2.5* average[20](volume) and volume > 10000
    c2 = close > open
    c3 = close > average[150](close) and average[150](close) > average[150](close[1])
    amplitude = close-open
    c4 = amplitude > 5*average[20](amplitude)
    c5 = close > bollingerup[20](close)

IF c1 and c2 and c3 and c4 and c5 THEN
    ACHAT = 1
    ELSE
    ACHAT = 0
    ENDIF

Comment

Varningen säger ju att det finns en funktion som heter R2, alltså kan du inte ha ett variabelnamn som heter R2
      Skriv tex så här:

R7=MOV(C,2,S)
      R3=MOV(V,100,S)
      R4=GT(C,MULT(1.01,AREF(R7,1)))
      R5=GT(V,MULT(2.00,AREF(R3,1)))
      R6=and(1,1) {eqv(int(date()),int(d))}
      köpa=AND(AND(eqv(R4,1),eqv(R5,1)),eqv(R6,1))

mvh
      Bertil

Edit: R4,R5 och R6 är ju logiska så de kan bara ha värdet 1 eller 0, så du kan lika gärna skriva
      Köpa=And(And(R4,R5),R6)
      Last edited by Bertil; 2018-09-19, 22:39.

Comment

Tack Bertil

Dock så reagerar inte screenern som jag vill, jag får utslag på screenern på aktier som går ner också.

Jag ska prova runt lite

Comment

Jag vet inte vad du menar går ner. Förutsätter från föregående period(dag).

R4=GT(C,MULT(1.01,AREF(R7,1)))
          R7 är medelvärde från föregående period och kursen skulle kunna vara under gårdagens även om den är upp 1% från gårdagens medelvärde. Har inte testat och vet ej. Annars kan du lägga till att c ska vara över någon tröskel.

Comment

Working...
          X