Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp sökes

Tänkte att jag skulle ge det ett seriöst försök att lära mig att programmera i detta språk. Naturligtvis stöter man på kunskapshinder. Finns det någon som kan svara på frågor? Första frågan är

Jag försöker att få Analysområde 2 att visa flaggor när innehav finnes
    jag använder mig av nedanstående kod. Vad är felet?

innehav=lt(portfolio(V),10)

På det instrument som du har anslutit skriptet på så kommer innehav att bli sant när kontot har mindre än 10st av det anslutna instrumentet.

Jag skulle hellre köra följande:
    Innehav=gt(portfoilio(v),0) och om jag vill ha villkoret sant för OMXS30 så ansluter jag skriptet på OMXS30 mot det konto som jag vill köra skriptet på. Du vet säkert redan om det, men skriver i alla fall, innehav av instrumentet OMXS30 kommer aldrig att bli sant mot ett skarpt konto.

Comment

Tack för ditt svar, jag förstår inte riktigt hur jag skall kunna se värden när jag kodar.
      Är tanken att man skall använda flaggorna som indikeringar av true/false eller kan man få returvärden i någon .txt fil. Jag är van kodning i Metatrader, där ser man värden direkt i chartet men funktionen Comment
      Finns det något liknande sätt i NA.
      I ovanstående fall vill jag bara få en flagga när innehav finnes. Jag kan få flaggor när jag kör ex Ma /rsi värden.

Tacksam för svar.

Comment

Man kan använda tex Draw för att rita ut olika saker i olika områden i diagrammet. Det finns ingen "comment"-funktion på samma sätt som MT4, men ett antal sätt att få reda på värden ändå:

1. Draw som kan rita kurvor, flaggor etc i diagram
        2. Kalkylforskaren som kan visa momentana värden i globala celler
        3. I Analysbänken när man simulerar finns möjlighet att lägga till extra kolumner med små script som visar värden i samband med transaktioner i simulatorn.

Comment

Kan jag få en flagga att visas när följande kod körs i ett sl) script
          innehav=portfolio(V)
          Gt(innehav,0)
          Gt(C,45)

Jag får flaggor att fungera med bara Gt(C,45),dvs flagga visas inte när båda villkoren är sanna

Med vänlig hälsning, Kristian
          Last edited by kristian99; 2018-10-02, 17:22.

Comment

Måste binda ihop villkoren. Kommer att visa flagga förutsatt att det finns en long position på det aktuella kontot och att kursen är över 45.

and(gt(portfolio(v),0),gt(c,45))

Comment

Tack Henric nu fattar jag tänket.
              Tyvärr tänds inga flaggor, jag byter ut
              and(gt(portfolio(v),0),gt(c,45)) mot
              and(lt(portfolio(v),0),gt(c,45)) då borde flaggor tändas.

Analys 1
              Skalning: Automatisk

Comment

Vilket innehav finns just nu på kontot som scriptet är anslutet till?

Comment

Nu funkar det med Eod data, missade and..
                  Kan det även rita flaggor intraday?

Comment

Absolut, om scriptet inte har intraday-prefix anpassar det sig till diagramupplösningen. Kryssa för ritning i intraday-diagram också, så ska det synas flaggor.

Comment

Working...
                    X