Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Analysbänken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Analysbänken

    Hallå!

    Har ett par frågor angående analysbänken.

    Jag håller på att snickra ihop några script som skriver till olika celler.

    Jag kommer sedan ha fyra ordermodeller. (entry lång, exit lång, entry kort, exit kort).

    Ordermodellerna läser cell värden från script för att avgöra om ngt skall köpas/säljas.

    Nu undrar jag.....

    1. Visa värden i extra kolumner. Är det bara ange ett script med "GetGvar(20)" för att visa cell 20 i en extra kolumn.

    2. Kan jag bara köra ett script i analysbänken som ger värden i extra kolumner för att se att cellvärden sätts rätt. Dvs det blir inga köp eller sälj men jag ser att värdena sätts rätt. (Detta så jag slipper försöka "i realtid" så att säga)

    3. Om jag vill analysera OMX30 (alternativt motsvarande termin) utan att behöva behöva koppla till någon ETN (läs bull....alt bear...). Går det att få den att köra OMX30 direkt dvs köpa/sälja omx30? (När man går kort kan ju detta ge minusvärden antar jag)

    Stort tack på förhand...

  • #2
    1. Ja
    2. Det går att koppla flera script till olika extrakolumner. Analysbänken visar bara värden vid transaktioner. Analysbänkens värden är helt oberoende från script som körs live. Om det inte räcker att se värden vid transaktioner skulle du eventuellt kunna trigga signaler när vissa värden ändras(syftet skulle inte vara resultatet, utan endast se värden). Beror på.
    3. På testkonto går det utmärkt att handla index. Live går det uppenbarligen inte. Terminen går bra att koppla direkt till ordermodeller. Alternativt analysera index med extraobjekt och handla terminen direkt. Vet ej vad du menar med "minusvärden"?

    Edit: Ett annat sätt skulle vara att köra live på testkonot och spara värden till ini-filen med SetIniIf. Om det inte går allt för snabbt hinner man läsa.
    Last edited by Henric; 2018-10-17, 17:04.

    Comment


    • #3
      Tack för snabbt svar!

      Under 3. Ok så det går att "blanka" omx om jag skulle vilja gå kort?

      En fråga till.

      4. Jag kommer ha tre script och fyra ordermodeller (två för lång och två för kort) Ska jag kryssa i scripten under både köp- och sälj-sida och sedan resp ordermodeller?

      Stort tack på förhand.

      Comment


      • #4
        3. Omx går utmärkt att blanka på testkonto. Terminen går givetvis utmärkt.
        4. nja, enklast är att först bygga ordermodeller. Hoppa över fliken "script" och välj ordermodeller i fliken "ordermodeller". Tre script och fyra ordermodeller?

        Edit: Om du menar script för extrakolumner kopplas de på genom att klicka Välj(finns vid texten scriptkolumner).
        Last edited by Henric; 2018-10-17, 17:17.

        Comment


        • #5
          Angående punkt 4. Lite kort beskrivet så här kommer en längre förklaring

          Jo jag kommer att ha tre script påkopplade på OMX (termin eller dylikt) dessa skriver till globala celler som i sin läses av ordermodeller script (4st)

          Alltså om t ex globalcell 20 innehåller 10 så köp långt instrument 11 sälj långt instrument, 12 köp kort instrument, 13 sälj kort instrument.

          (Ungefär som multitrend fungerar).

          Så jag behöver ju koppla på alla dessa i analysbänken så då funderade jag lite på hur jag skulle göra.

          Comment


          • #6
            Jag har aldrig kört så. Jag brukar bygga ordermodeller även för script som inte handlar. Se bara till att sista raden alltid visar falskt, tex and(0,0). Eftersom att de inte handlar spelar det ingen roll vilket antal- och prisscript som används. Det går även att välja fasta värden.

            Edit: Jag var för snabb. Vill du i simulering styra vilka script/modeller som kan handla och skriva till celler går det att använda crcid(). I simulering kopplas alla modeller till alla valda instrument. Live kan man välja vilka modeller som ska kopplas till visst instrument.
            Last edited by Henric; 2018-10-17, 17:49.

            Comment


            • #7
              Tack för svar.

              Det här med CRID förstod jag inte riktigt men i produktionen är scripten kopplade till OMX30 (termin) och ordermodellerna till resp instrument (ett för korta affärer och ett för långa). Precis som för multitrend. I test/analys så tänke jag koppla allt till OMX30.

              När det gäller att lägga ordermodeller i script så tror jag att det skulle funka men som jag förstått det körs ju ordermodeller som ligger mot ett instrument hela tiden (alltså inte i vald upplösning). I alla fall de som jag använder. (Exempelvis står det att ordermodell scriptet går i i1 men scriptet körs hela tiden och "triggrar" på värden som ligger sparade i celler). Jag kan ju ha missuppfattat ngt här men i de modeller där cellerna läses av funkar det på det sättet.

              5. Så nästa frågan är om jag lägger scripten i en ordermodell får jag rätt upplösning? När det gäller scripten är upplösningen viktig.

              en sak till...

              6. Kan jag lägga alla tre "triggerscript" i en sekvens i en ordermodell eller behöver jag en för varje script?
              Last edited by Nungwe; 2018-10-18, 07:30.

              Comment


              • #8
                CRCID() returnerar varje instruments unika ID i numerisk form. Man kan ta fram det i Kalkylforskaren och därefter använda det i script för att tex "känna igen" sitt eget instrument. Det är perfekt när man kör i bänken med fler modeller kopplade till alla instrument, och när man vill att endast vissa modeller ska få handla vissa instrument osv.


                Ett annat sätt är att läsa in kursen C via ett extra objekt som är "hårdkodat" och jämföra med fasta konstanten C. Är dessa lika står scriptet på rätt instrument.

                När det gäller upplösningen så körs varje script i sin egen upplösning även i bänken.

                6. Nej, det behövs en modell för varje triggerscript, men alla modeller kan anslutas parallellt i bänken.

                Comment


                • #9
                  Tack för svar.

                  Comment


                  • #10
                    Körde precis igen i i3 upplösningen och lade in and (1,1) i slutet så det blev sant hela tiden.

                    Då fick jag också signal hela tiden dvs scriptet kördes inte var 3 min utan varje sekund (som var inställt i analysbänken).

                    Är det så att värden på tex o,c etc.... ändras enligt upplösning i referensserien i angivet intervall men scriptet defacto körs hela tiden

                    Tack på förhand.

                    Comment


                    • #11
                      Scripten körs kontinuerligt oberoende av upplösning. Det som skiljer är o,h,l,v och parametervärden. Det går att tex trigga signal endast på fullbordad stapel.

                      Comment


                      • #12
                        Då förstår jag hur det funkar.

                        Tack!

                        Comment

                        Working...
                        X