Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur beskriver man bäst att kursen börja konsolidera.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur beskriver man bäst att kursen börja konsolidera.

    Hej,

    Ett av villkoren i min strategi är att position endast får tas när EMA-5 skär igenom nästkommande period.

    Men villkoret ovan är fullkomligt värdelöst när kursen börjar konsolidera och hamnar i en förhållandevis tajt range, kursstaplarna kommer ju skära igenom EMA-5 oavbrutet och jag får massa falska signaler.

    Så min fråga är hur beskriver man en konsolidering bäst?

    På rak arm tänker jag att villkoret ovan inte är giltigt när bollingerbanden är för tätt ihop alt när något kortare medelvärde börjar plana ut.

    Tips och idéer uppskattas enormt!

  • #2
    Ursprungligen postat av Bdire Visa inlägg
    Hej,

    Ett av villkoren i min strategi är att position endast får tas när EMA-5 skär igenom nästkommande period.

    Men villkoret ovan är fullkomligt värdelöst när kursen börjar konsolidera och hamnar i en förhållandevis tajt range, kursstaplarna kommer ju skära igenom EMA-5 oavbrutet och jag får massa falska signaler.

    Så min fråga är hur beskriver man en konsolidering bäst?

    På rak arm tänker jag att villkoret ovan inte är giltigt när bollingerbanden är för tätt ihop alt när något kortare medelvärde börjar plana ut.

    Tips och idéer uppskattas enormt!
    Det finns nog lika många sätt som det finns strategier och traders. Det är inte lätt. Vanligast är som du skriver någon form av volatilitet. Jag överlämnar denna fråga till någon annan.

    Annars finns det trix som kan användas vid signal och/eller exit. Tex att ny signal eller exit inte får tas om kursen inte rört sig tillräckligt från senaste affär, delay i tid mellan signaler, etc. För momentum och break-out kan man ha en minsta gräns för kursrörelsen vid signal. Bara lite exempel.

    Comment


    • #3
      Nu kommer du in lite på marknadsklimat. Detta är kanske inte exakt svaret på din fråga, men om man har två olika medelvärden så kan man få en klimat uppfattning om man gör tex på detta sätt:

      mv1=mov(c,5)
      mv2=mov(c,10)
      klimat=abs(Div(mov(sub(mv1,mv2),50),Mov(abs(Sub(mv1,mv2)),50)))

      Draw(mv1,6,kqb0)
      Draw(mv2,3,dgqb0)
      Draw(add(klimat,c),4,rqb0)

      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Tack så mycket för svar!

        Hmm, nej det var inte så enkelt det här, bra tips dock.
        Funderar att testa med BB-bred och ev kombinera med era förslag. Hur beskriver man bollinger band bred?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bdire Visa inlägg
          Tack så mycket för svar!

          Hmm, nej det var inte så enkelt det här, bra tips dock.
          Funderar att testa med BB-bred och ev kombinera med era förslag. Hur beskriver man bollinger band bred?
          Hej, skrev ett litet skript för Bolingerband bredd, det kan skilja sig lite på definitionen men en som jag har sett är så här:

          BBW=Div(Sub(Bolbands(20,2,u),Bolbands(20,2,l)),Mov(c,20,s))
          Mult(BBW,100)

          Comment


          • #6
            Tusen tack, desertoak!

            Comment


            • #7
              Hmm, bollinger band bredden var till föga nytta i det här fallet då vi snackar en så kort tidsperiod som 5min.

              Men det du nämnde Bertil med "om man har två olika medelvärden" verkar kunna fungera fint av det jag rent visuellt kan iaktta.

              När EMA-5 samt EMA-14 börjar komma varandra riktigt nära och ev trassla ihop sig då har vi en "bråkig" handel som jag vill undvika.

              Men total nybörjare som jag är har jag svårt att tyda allt i ditt scritp, Bertil.

              Vad är det tex som beskriver skillnaden mellan de två olika medelvärderna?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Bdire Visa inlägg
                Hmm, bollinger band bredden var till föga nytta i det här fallet då vi snackar en så kort tidsperiod som 5min.

                Men det du nämnde Bertil med "om man har två olika medelvärden" verkar kunna fungera fint av det jag rent visuellt kan iaktta.

                När EMA-5 samt EMA-14 börjar komma varandra riktigt nära och ev trassla ihop sig då har vi en "bråkig" handel som jag vill undvika.

                Men total nybörjare som jag är har jag svårt att tyda allt i ditt scritp, Bertil.

                Vad är det tex som beskriver skillnaden mellan de två olika medelvärderna?
                Om man tittar på delen
                mov(sub(mv1,mv2),50)
                Antag att mv1 och mv2 skär varandra ofta så blir medelvärdet av mv1 minus mv2 väldigt litet. Ibland är mv1 lite större än mv2 och ibland är mv2 lite större än mv1.

                Tittar man på delen
                Mov(abs(Sub(mv1,mv2)),50) så tar man ju absolutvärdet av skillnaden mellan mv1 och mv2 dvs det blir alltid ett positivt värde

                Antag att mv1 och mv2 aldrig skär varandra då blir mov(sub(mv1,mv2),50) exakt samma som mov(abs(Sub(mv1,mv2)),50)
                Delar man då den ena med den andra
                klimat=abs(Div(mov(sub(mv1,mv2),50),Mov(abs(Sub(mv1,mv2)),50)))
                blir klimat=1
                Alltså inga skärningar medför klimat = 1
                många skärningar medför klimat < 1


                mvh
                Bertil

                Comment


                • #9
                  Tusen tack för svar, Bertil!

                  Comment


                  • #10
                    Får det inte att fungera, bifogade en bild där man i gröna boxar ser de områden jag vill undvika, eller där position inte får tas rättare sagt.
                    Kod:
                    mitten=div(add(H,L),2)
                    hammer1=and(gt(C,mitten),gt(O,mitten))
                    body=sub(mx(c,o),mn(c,o))
                    svans=sub(h,mx(c,o))
                    hammer2=and(hammer1,lt(svans,body))
                    
                    
                    
                    {MOV(C,14,E)  Beskriver EMA-14}
                    ema14=MOV(C,14,E)  
                    {MOV(C,5,E)  Beskriver EMA-5}
                    ema5=MOV(C,5,E)  
                    ema1GTema2=gt(ema14,ema5)
                    
                    
                    
                    mv1=mov(c,5,e)
                    mv2=mov(c,14,e)
                    klimat=abs(Div(mov(sub(mv1,mv2),50),Mov(abs(Sub(mv1,mv2)),50)))
                    
                    
                    ScriptSant1=and(hammer2,ema1GTema2)
                    ScriptSant2=and(ScriptSant1,klimat)
                    
                    mult(ScriptSant2,15)
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      OK. Då kan du titta på lutningen på kurvan också. I boxarna så lutar kurvan inte så mycket.
                      villkor01=Gt(ABS(Sub(ema14, aref(ema14,5))),0.5)

                      Vet inte om 0.5 är lämpligast. Du kan testa med olika värden.

                      Du kan rita så här
                      Draw(mult(ema14,villkor01),6,mqb0)

                      mvh
                      Bertil

                      Edit: Du kan komplettera med fler villkor tex.
                      villkor02=Gt(ABS(Sub(ema5, aref(ema5,5))),0.5)
                      Draw(mult(ema14,And(villkor01,villkor02)),6,mqb0)
                      Last edited by Bertil; 2018-10-24, 16:44.

                      Comment


                      • #12
                        Tack Bertil, ska testa!

                        Comment

                        Working...
                        X