Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre kriteriet för äkta omslagsformationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tre kriteriet för äkta omslagsformationer

    Hej!

    Har filat lite på en strategi som helt enkelt går ut på att gå kort när vi får en omslagsformation, i det här faller en shooting star alt spiningtop/doji.
    Jag kommer bifoga ett par bilder som beskriver några problem jag kunnat upptäcka i grafen med blotta ögat och efterfrågar här hjälp att koda några villkor för att eliminera dessa problem aka falska signaler.

    Första bilden är en clean graf där vi har fått 16st signaler som ni ser.

    Jag har med följande kriterier kunnat eliminera majoriteten av dom:
    • Villkor1.) Formationen stänger över EMA-5
    • Villkor2.) Formationen har höjd över EMA-5
    • Villkor3.) Formationen har stängt högre än stängningen två perioder bakåt


    Jag bifogar ytterligare två bilder med kriterierna inlagda i grafen från två dagar i intradag så det blir tydligt hur jag menar och kriterierna ter sig rent praktiskt.



    Så för att sammanfatta och förtydliga lite!

    • Villkor1.) Formationen stänger över EMA-5

    Inga konstigheter här egentligen, omslagsformationen måste stänga över EMA-5.

    • Villkor2.) Formationen har höjd över EMA-5

    Denna kan dock behöva bemötas lite mer specifikt då omslagsformationerna båda är "bullish" och "bearish", dvs att vid en blå alt bullish så kommer stängningen vara längre ifrån EMA-5 och vice versa för en röd omslagsformation.
    För att gå runt problemet att avståndet till EMA-5 skiljer sig beroende på formationens färg så tänker jag att BODYN på stapeln ska delas med två så vi får ett genomsnitt, då bör avståndet för blåa och röda formationer vara likvärdiga.

    • Villkor2.) Formationen har stängt högre än stängningen två perioder bakåt

    Inga konstigheter här häller egentligen, vi har ett tydligt exempel i den andra bifogade bilden i signalen längst till vänster.



    Som ni ser kommer det ske en och annan äkta signal som ändå kommer ta en förlust men jag tror mig ändå kunnat sålla ut en hel del falska signaler, så om jag skulle få hjälp att koda villkoren ovan vore jag enormt tacksam!
    Attached Files

  • #2
    Detta är scriptet som det ser ut nu, att knåpa ihop villkor 1 var ju inga problem.

    Kod:
    i5(
    
    mitten=div(add(H,L),2)
    shooting1=and(lt(C,mitten),lt(O,mitten))
    
    
    {villkor1 att kursen befinner sig ovan ema-5}
    ema1=MOV(C,5,E) 
    villkor1=gt(C,ema1)
    
    
    {villkor2 att formationen har höjd över ema-5}
    
    
    
    {villkor3 formationen har stängt högre än stängningen två perioder bakåt}
    
    
    {villkor4 att ema-5 befinner sig ovan ema-14}
    ema2=MOV(C,14,E)  
    ema3=MOV(C,5,E)  
    villkor4=lt(ema2,ema3)
    
    Sannavillkor=and(villkor1,villkor4)
    
    Shooting2=and(shooting1,Sannavillkor)
    
    
    mult(shooting2,15)
    
    )

    För villkor 2 har jag dock inte en aning, lagom frustrerande det här, ber om ursäkt för min okunskap inom kodning men det blir kortslutning här, vet inte ens var jag ska börja.

    Comment


    • #3
      Då ska vi se:

      Villkor 2: Hur högt över ska det vara? Är det slutkursen på formationen som räknas, eller tex hela formationens lägsta kurs som ska vara över EMA5?


      Villkor 3: Är det bara att formationens slutkurs ska vara högre än kursen för två perioder sedan?

      Comment


      • #4
        Rikard, räddaren i nöden!

        Villkor 2: Jag tänker att det är formationes body delat på två som får vara utgångs punkt, så att man får samma höjd oavsett om formationen är "röd" eller "blå". Exakt hur högt vet jag inte, men om man kan få ett värde som man kan finjustera vore det guld.

        Villkor 3: Det är formationens close ska vara högre än kursen för två perioder sedan.

        Comment


        • #5
          Villkor 2: Får titta närmare först.

          Villkor 3: gt(c,ref(c,2))

          testar om C i nuvarande period är högre än C för två perioder sedan.

          Comment


          • #6
            Tusen tack, Rikard!

            Ah du använde "ref" där i villkor 3, satt hela helgen och klurade på den koden, använde mig av aref dock samma uppsättning på koden så halvvägs kanske man kan säga, hehe.
            Inte för att det blev rätt men man vill ju försöka själv, men er hjälp är ovärderlig så som sagt, tusen tack!
            Last edited by Bdire; 2018-10-31, 11:14.

            Comment


            • #7
              Blev riktigt fint, fick bort ett helt gäng falska signaler!

              Comment


              • #8
                Villkor 2:

                body_mitt=abs(div(add(c,o),2))
                ma10=mov(c,10,s)
                avstånd=sub(body_mitt,ma10)

                så förutsätts att kursen är ovanför medelvärdet och skillnaden i punkter returneras,

                Comment


                • #9
                  Tusen tack för svar, Rikard. Ska testa ikväll.

                  Comment

                  Working...
                  X