Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gap filter i kalkylforskaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gap filter i kalkylforskaren

    Behöver lite hjälp med att bygga en kalkyl, enligt följande:

    Högre än fyra procent jämfört med gårdagens stängning.

    Volym över ca 10000 aktier

    Aktiens pris mellan 3kr och 50kr.

    Går det göra så att den hittar aktier som antingen ökat ELLER minskat 4% i varsin kolumn markerat med en 1 för respektive..?

    Vänliga hälsningar,
    Gränna

  • #2
    Är det Close "just nu" eller dagens Open som ska ligga antingen 4% högre eller lägre jämfört med gårdagens Close? Och är det dagens volym som ska vara över 10000 eller kanske genomsnittlig daglig volym senaste x dagarna?

    Här är två förslag, ett för varje kolumn:

    {Gap upp minst 4%}

    gapp=gt(c,mult(ref(c,1),1.041))
    volym10000=gt(v,10000)
    prisintervall=and(gt(c,3),lt(c,50))

    and(and(gapp,volym10000),prisintervall)




    {Gap ned minst 4%}

    gapp=lt(c,mult(ref(c,1),0.96))
    volym10000=gt(v,10000)
    prisintervall=and(gt(c,3),lt(c,50))

    and(and(gapp,volym10000),prisintervall)
    Attached Files
    Last edited by Rikard Autostock; 2018-12-28, 09:49.

    Comment


    • #3
      Tack!

      Det är dagens Open som ska ligga högre/lägre jämfört med gårdagens Close jag är nyfiken på.

      Volymen, jag vill veta att jag lätt kan komma ur om det går åt fel håll. Så dagensvolym

      Vänliga hälsningar,
      Gränna

      Comment


      • #4
        Ok, då får man ändra följande rad:

        gapp=gt(c,mult(ref(c,1),1.041))

        och byta C till O i första parametern:


        gapp=gt(o,mult(ref(c,1),1.041))

        Comment


        • #5
          Går det lägga in filter för floaten i aktien? alltså ett ungefärligt värde på hur många som finns tillgängliga?

          En mindre mängd kan ju absolut vara önskvärt i vissa scenarion..?

          Comment


          • #6
            Jo det funkar, man kan läsa orderdjupet momentan med Odepth().

            Comment


            • #7
              Skulle vilja tweaka lite till

              Dels så skulle jag vilja ha bort aktier från sökningen som inte når upp till specad volym. Det kan jag inte klura ut hur man gör..

              Sen undrar jag om det går att få fram olika färger på staplarna om de uppfyller, lite som villkorsberoende formatering i excel..?

              Comment


              • #8
                OK, så de som inte når volymkravet på 10000 omsatta "idag" ska inte ens visas i listan? I så fall får man lägga till ett litet script i fältet under fliken Urval:

                gt(v,10000)


                Det går inte att visa något annat än numeriska värden i Kalkylforskaren, men däremot går det att scripta flaggor i diagram som ansluts till tex en hel lista. Enklast är det i Autotrader Pro där man kan skapa egna snabbknappar, och tex lägga ett litet script som ritar olika färger på flagga beroende på vilka villkor som är uppfyllda etc. Men inte inne i Kalkylforskaren, men jag är inte helt med på hur du vill göra?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  OK, så de som inte når volymkravet på 10000 omsatta "idag" ska inte ens visas i listan? I så fall får man lägga till ett litet script i fältet under fliken Urval:

                  gt(v,10000)


                  Det går inte att visa något annat än numeriska värden i Kalkylforskaren, men däremot går det att scripta flaggor i diagram som ansluts till tex en hel lista. Enklast är det i Autotrader Pro där man kan skapa egna snabbknappar, och tex lägga ett litet script som ritar olika färger på flagga beroende på vilka villkor som är uppfyllda etc. Men inte inne i Kalkylforskaren, men jag är inte helt med på hur du vill göra?

                  Får inte riktigt gt(v,10000) att slå igenom. Den visar aktier med lägre volym ändå. Är det något annat än ovanstående jag behöver tänka på?

                  Comment


                  • #10
                    Hm, har du någon screenshot på hur koden ligger i fältet?

                    Comment


                    • #11
                      Nu fick jag nog till det

                      Stort tack!

                      Comment


                      • #12
                        Sitter och funderr på tidsfiltret för skannern. försökte läsa igenom scriptskolan men förstår nog inte riktigt.

                        vad innebär gapp=gt(c,mult(ref(c,1),1.041)) i tid? är det senaste dagen eller hur funkar det?

                        Comment


                        • #13
                          Japp, det är dagsupplöst så (c,1) betyder Close igår.

                          Comment

                          Working...
                          X