Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

OMXS30 vs Termin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • OMXS30 vs Termin

    Hallå!

    Efter en låååååång testperiod så börjar så börjar produktionssättningen "väl" närma sig. Hade dock några frågor.

    För enkelhetens skull så har jag testat mot OMXS30 och inte terminen/erna. Det blir ju lite stökigt att köra 12 ggr per år. (Sedan går strategin lång/kort flera dagar vilket ställer till det också)

    Jag undrar om någon har erfarenhet kring vad som skiljer mellan handel med termin resp omxs30. Instrumenten följer ju terminen och terminen "försöker vara före lite index" (så att säga)

    -Vad är det för skillnad mellan omxs30 och termin. Vilken slippage kan man förvänta sig? (om man nu skulle köra mot omxs30 istället för enkelhetens skull)

    -Vad händer med gränsvärden för entry och S/L om man går över till terminen. Blir det någon skillnad? Bör dessa justeras/ställas upp (med bekostnad av edge)

    TACK PÅ FÖRHAND!

  • #2
    Tja,jag handlar ju i princip bara terminen och gör så gott som all analys på terminen.
    Skall man handla på break-out så är ju terminen snabbare än index.
    Skall du daytrada så fungerar det dåligt att analysera index och handla termin/minis. Jag har testat att simulera analys/handel på index och jämfört med simulering av analys/handel på terminen. De strategier som man gjorde hyfsad vinst på index med gjorde mycket sämre ifrån sig på terminen.

    Hur stor skillnaden är för DINA STRATEGIER mellan index och termin kan ju bara du simulera.

    mvh
    Bertil

    Comment


    • #3
      Tack för snabbt svar.

      Du har nog rätt i att det ända sättet är att testa med terminen.

      Jag kör en "day to swing" strategi så kanske något bättre marginaler än ren daytrading.

      Comment


      • #4
        Om det går är det bättre att testa mot terminen. I bland blir det dock svårt. Tex längre medelvärden, stapelformationer i dagsstaplar, etc(går även ha dessa som extraobjekt). Det går att bygga in terminsbyten, men kräver lite meck. Ju snabbare och mindre vinst/trade dessto känsligare. Det skiljer mest vid kraftiga rörelser, nyheter, tidigt, osv. Market Makers kommer att trycka kursen lite. Man får även tänka på utdelningar. Index kan tjäna eller förlora på utdelningar beroende på position. Terminen har redan tagit hänsyn. Gränsvärden för entry s/l kan vara lurigt. Det beror på om du kör direkt på terminen eller via virtuellt konto. Handlar du via ett virtuellt konto blir det enklare. Bara den generella slippen. Kör du direkt är terminen fladdrigare och därmed mer känslig för gränsvärden. Om du vill ha en uppfattning och in kan simulera går det att testköra båda varianterna samtidigt på virtuella konton. Jag kör 0,000125% i courtage och fast +/- 0.15kr

        Comment


        • #5
          Tack för svar Henrik.

          Vad menar du med virtuellt konto? --- "Det beror på om du kör direkt på terminen eller via virtuellt konto."

          Comment


          • #6
            Jag menar ETP eller egen variant. Dvs analysen görs på index, men terminen handlas. Annars samma konto för analys och handel.

            Edit: Kör man på virtuellt konto styr signalerna från index och det blir en slipp mellan index och terminen på det skarpa. Kör man direkt på konto kan signalerna skilja från index.
            Last edited by Henric; 2019-01-21, 18:29.

            Comment


            • #7
              Jag tror jag förstår vad du menar :-).....jag hade tänkt köra tre script/ordermodeller mot termin (index) och sedan styr köp av lämpligt instrument (via globala celler).

              Just nu testar jag enbart genom köpa direkt i index (för enkelhetens skull) och därmed räkna punkter.

              EDIT. och nu tänkte jag testa genom att byta till termin. Frågan är hur mycket sämre det blir och om det tar bort hela vinsten (inkl spread/court).
              Hoppas inte.
              Last edited by Nungwe; 2019-01-21, 18:46.

              Comment


              • #8
                Ah, du ska bara göra analysen på terminen. Jag tog för givet att du skulle hanla terminen. Det blir lite annorlunda utgångsläge. Förmodligen inte bara skillnad i pris, utan andra signaler beroende på ditt handeltempo. Lycka till.

                Comment

                Working...
                X