Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Order som delvis gått till avslut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Order som delvis gått till avslut

    Detta problem uppkommer gärna i mindre omsatta aktier.

    Om en modell på konto1 skickat en köporder på t.ex 500 aktier, men endast tex 425 gick till avslut pga av att kursen stigit, så kommer ju det ligga kvar en köporder på 75 aktier och vänta på att priset blir rätt, det kan ju ligga kvar resten av dagen.

    Om man har en annan aktiemodell på annat konto2 som är anslutet till samma aktie, så riskerar man ju att om den modellen säljer så köper den de 75 aktierna från det första kontot.

    Hur undviker man detta då det ju inte är tillåtet att handla mellan egna konton.

    Man vill ju att den första ordern blir makulerad om den inte gått helt till avslut inom en bestämd tid.

  • #2
    Jag hade liknande problem med hängande order. Det var ett tag sedan och vet ej om det fortfarande fungerar. Då gick det att skicka en order med pris 0 tex efter viss tid. Orginalorden makuleras och den nya går inte till marknaden. Det löser inte problemet om du vill att orden ska ligga kvar ett tag.

    Har inte Nordnet kontrollsystem som blockerar order med sig själv?
    Logga crcid och målantal i celler. Blockera så länge öppen order ligger i marknaden. Lite omständigt.
    Fill or Kill.
    Det finns kanske bättre förslag?

    Comment


    • #3
      Man kan ju öka på sitt prisscript så att man alltid handlar med marginal flera prisnivåer upp för att vara säker på att hela ordern går igenom. Så gör jag då jag handlar terminen.
      Alternativt kan man ju minska ordervolymen.
      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Det kommer nog inte att hjälpa när man handlar småbolag. Spreaden på nästa prisnivå kan bli jätte stor.

        Comment


        • #5
          Man kan kryssa i Makulera befintlig i sekvensen i ordermodellen som säljer, så tas ev aktiv order i marknaden bort innan ny order skickas. Det går att styra om det ska gälla endast order i samma riktning eller alla aktiva order i instrumentet oavsett riktning:

          I ini-filen finns en avdelning:

          [Dataservice1]
          TraeOptions=xxxx


          Option bit: 0x20000 bestämmer om enbart samma sida ska makuleras. Om biten inte är satt tas båda sidornas order bort innan ny läggs.

          I min ini-fil står det just nu:

          Tradeoptions=0x481F3


          och här är biten satt, dvs enbart samma sidas order tas bort. Vill man ändra till båda sidor, subtrahera ovanstående så att det blir:

          TradeOptions=0x281F3


          Comment


          • #6
            Det gäller alltså oavsett konto? MarketRain handlar samma instrument på olika konton.

            Edit: Makulera har jag alltid.
            Last edited by Henric; 2019-03-23, 16:39.

            Comment


            • #7
              Makulering gäller endast order på det konto ordern läggs.

              Du menar att det blir problem om man köper ”sina egna” aktier på annat konto? Jo i så fall får man nog köra nån dummy-sekvens med 0.1 i pris eller liknande så att den tas bort.

              Last edited by Rikard Autostock; 2019-03-23, 17:34.

              Comment


              • #8
                Det är marknadspåverkan och straffbart.

                Comment


                • #9
                  Trams kan man ju tycka eftersom det är omöjligt att påverka marknaden genom att handla med sig själv. Affären sker då i spreaden och ingen kursförflyttning kan ske.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, min fråga var hur man undviker oavsiktlig otillåten handel mellan egna konton, verkar inte vara helt enkelt.
                    Har funderat lite, detta kanske skulle kunna funka, signalen får utlösa en order med pris 0 kr, och makulera befintlig order. Vad tror ni?

                    Minuter:=1
                    köpmenejfylld=and(lt(portfolio(v),lasttrade(b,v)),gt(portfolio(v),0))
                    geupptid=eqv(date(),add(lasttrade(b,d),mult(div(1,1440),minuter)))
                    Makulera=and(köpmenejfylld,geupptid)
                    Last edited by MakeItRain; 2019-03-23, 20:24.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Trams kan man ju tycka eftersom det är omöjligt att påverka marknaden genom att handla med sig själv. Affären sker då i spreaden och ingen kursförflyttning kan ske.
                      Jo, om man lägger order vid existerande spread eller om det är hög likviditet i instrumentet. Du kan ju medvetet skjuta igenom spreaden och flytta priset upp eller ner.

                      Comment


                      • #12
                        Det är inte helt lätt att lösa det med crcid i globala celler som håller koll på alla konton och blockerar eller makulerar då det kan vara flera instrument som får signal samtidigt, typ Roc n Roll investor. Det överstiger i alla fall min egen kodningsförmåga.

                        Tror inte att någon autostock användare vill riskera straffpåföljder genom att ovavsiktligt göra otillåtna affärer mellan egna konton. Då detta är något som inte får kunna hända så vore det bästa om det kan lösas så att själva programmet håller koll globalt på att man inte handlar med sig själv på olika konton.

                        Comment


                        • #13
                          Om det är något som inte får kunna hända gissar jag att Nordet redan stoppat möjligheten?

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                            Om det är något som inte får kunna hända gissar jag att Nordet redan stoppat möjligheten?
                            Jag vet inte om Nordnet har spärrar eftersom de skickar ut meddelande om att det är otillåtet att handla mellan egna konton, men du kanske kan kolla upp det?

                            Comment


                            • #15
                              Absolut, men fick du meddelandet via inkorgen eller hur kom det?

                              Comment

                              Working...
                              X