Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rita i graf from specifik tid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rita i graf from specifik tid

    Jag försöker få till att rita ett lodrätt streck i grafen, och jag vill göra det från tidpunkten där jag sålde sist.
    Jag försöker hitta på hur man ska göra (om det går?) men hittar inget.
    Därför söker jag mig nu till er som har kläm på allt här inne

    Att hämta värden osv till strecket är inget problem, problemet är ju att det visas i hela grafen, det vill jag inte.
    Jag är inte heller intresserad av att behålla något gammalt streck.

    Är detta genomförbart på ett enkelt sätt?

  • #2
    Man kan använda lasttrade() för att få fram perioden då senaste sälj gjordes:

    i1(
    and(ge(d,lasttrade(s,d)),le(ref(d,1),lasttrade(s,d)))
    )


    blir sant då senaste sälj gjordes. Ritar man med Skalning=Automatisk och Visa som flagga ikryssat får man ett lodrätt streck. Vill man styra höjden kan man skala 0-100 och multiplicera output med tex 20 för att få 20% flagghöjd:

    i1(
    senaste_sälj=and(ge(d,lasttrade(s,d)),le(ref(d,1),lasttrade(s,d)))
    mult(senaste_sälj,20)
    )

    PS. Tänk på att scriptet behöver vara anslutet till det konto där affären gjordes, annars "hittas" den inte.

    Comment


    • #3
      Jag är ledsen Rikard, men jag menade vågrätt streck. Ser att jag skrivit fel

      Comment


      • #4
        Ok så du vill ha ut priset på affären från den punkt den gjordes?

        Comment


        • #5
          Stämmer bra det.
          Den kommer sedan bli rörlig, baserat på olika parametrar. Typ som en stoploss fast lite annorlunda
          Nu får jag den att justera även bakåt, vilket blir felaktigt.

          Comment


          • #6
            i1(
            Lasttrade(s,p)
            )

            Comment


            • #7
              Hmmm, det fungerar ju inte så bra. Jag tittar på OMXs30 men handlar i bull / bear x20.

              Dessutom så får jag väl inte strecket att börja ritas från den punkten som traden gjordes?
              Med det du skriver så får jag väl bara att det är säljtrans och till vilket pris?

              Eller går den att nyttja till att sätta start för ett streck?

              Jag kanske missuppfattar funktionen ?

              Comment


              • #8
                Du behöver tid respektive kursen för ett annat instrument vid tidpunkten för en transaktion. Det skulle kunna lösas med två celler som spara dessa när order läggs. Sedan får man även nollställa cellerna när tex ingen position hålls. Det går att börja ett streck vid viss tidpunkt med tex en if-sats.

                Comment


                • #9
                  Jag kan dra det lite från början så att ni får lite mer förståelse också. Berätta gärna om jag är på helt fel spår och om det går att göra lättare.

                  Jag köper ju bull/bear av OMXS30. Ibland x10, ibland x20 eller x15 för den delen. Detta styr jag genom att koppla ordermodellen olika. Detta är inget bekymmer för mig, det gör jag gärna.

                  Dock så vill jag styra handeln med hjälp av vanliga OMXS30.
                  Jag gör detta redan idag, men använder mig av medelvärde o lite annat.

                  I denna graf som jag presenterar i OMXS30 fönstret (för att se vad som händer, och som styr triggers) så har jag provat att lägga ut streck i kursen baserat på högsta värdet och en beräkningsformel för detta.

                  Problemet jag har är att strecket justeras efter senaste värdet som visas på skärmen. Detta blir inte bra eftersom jag vill att strecket ska börja justeras från senaste köp.

                  Jag kan ju hämta kursen från OMXS när köpsignal ges, problemet är att linjen justeras bakåt eftersom det inte finns en parameter med starttid för linjen.

                  Så här ser det ut för utritning av strecket

                  {hämtar kursen som är satt i minnet vid köp}
                  minnesvärde1=GetGvar(100)

                  {Sätter nytt värde i minnet om kursen är högre}
                  SetGvarIf(omxs30,100,gt(omxs30,minnesvärde1))

                  {Hämtar aktuellt värde}
                  minnesvärde2=GetGvar(100)

                  Sedan gör jag beräkningar och visar det i graf.
                  Se bild.

                  Hur kan man lösa detta på bästa sätt?
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    tid="transtid"
                    formel=x-z
                    efter=if(ge(d,tid),formel,0)
                    högsta=hhv(efter,100)
                    draw(högsta,3,rqb)

                    Edit: om möjligt använd beräkningar på extraobjekt i stället för att spara dessa i celler. Jag testade och det fungerade fint. Jag lade även till att portfolio(v)>0 i if-satsen. Då slutar den rita i fall positionen är såld.
                    Last edited by Henric; 2019-04-05, 15:51.

                    Comment

                    Working...
                    X