Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lasttrade sant/falskt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lasttrade sant/falskt?

Då Lasttrade enbart verkar leverera värde så har jag två frågor.

Kan jag på något sätt få reda på genom sant/falsk om senast transaktionen var köp?

Andra frågan som också har med lasttrade att göra, men annan aspekt,
    Då jag tittar mot OMX men har även bull som extraobjekt i scriptet så skulle jag vilja granska värdet som kommer från lasttrade. Går det att göra?

Man kan jämföra tidstämplarna från senaste köp resp sälj:

köp_senast=gt(lasttrade(b,d),lasttrade(s,d))

blir sant när tidstämpeln för senaste köp är större än tidstämpeln för senaste sälj, dvs ligger senare i tid.

För extra objekt blir det knivigare, lasttrade fungerar bara på det instrument det är anslutet till. Man skulle iofs kunna skriva tidstämplarna till globala celler som vilket script som helst kan läsa av så det går att lösa den vägen.

Comment

Ja, så går det ju naturligtvis att kontrollera. Smart

Angående fråga två då, som det är nu så är ju omxsindex på 1650 ca. bull ligger på ca 800 (bear 2). Även om jag kan läsa av det, vart kan jag se siffran. lägger jag markering i omx grafen med värdet så kommer jag aldrig kunna se det eftersom skillnaden mot omx är för stor. Utzoomningen går ju inte att göra så kraftig.

Jag saknar helt enkelt en funktion där man kan se värden som man hämtar. Kanske något att utveckla?

Det behöver ju inte vara i samma som scriptet, utan man gör en funktion där man tex kan skriva en rad och sedan validera. Då får man upp det aktuella värdet i textform. (jag är lite för van med C# )

Comment

Man kan ju rita Close-kursen från det andra instrumentet i tex Analys 1 med automatisk skalning. Lägg det som ett eget script så tänds skalan med kurser också i det fältet.

Comment

Se där, det gick ju att göra

Jag försöker få ut lasttrade på samma sätt, men det kanske inte går lika bra?
          Jag gör,
          senasteköp=lasttrade(B,P)
          draw=(senasteköp,1,gra)

Men får inte upp något i analysområdet. (rita upp close gick ju dock fint)

Comment

Ursprungligen postat av Dast Visa inlägg
            Se där, det gick ju att göra

Jag försöker få ut lasttrade på samma sätt, men det kanske inte går lika bra?
            Jag gör,
            draw=(senasteköp,1,gra)

Men får inte upp något i analysområdet. (rita upp close gick ju dock fint)
            Du måste koppla scriptet till ett skarpt konto som genomfört senaste köp.
            mvh
            Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
              Du måste koppla scriptet till ett skarpt konto som genomfört senaste köp.
              mvh
              Bertil
              Det är kopplat till ett skarpt konto som har ett köp som senaste action
              Last edited by Dast; 2019-04-16, 15:42.

Comment

Ursprungligen postat av Dast Visa inlägg
                Det är kopplat till ett skarpt konto som har ett köp som senaste action
                Ett litet förtydligande. Det räcket inte att ordermodellen är kopplad till korrekt konto, själva scriptet som ritar måste vara kopplat till kontot. Då du öppnar scriptdatabasen där du ser ditt script på en viss plats så måste det korrekta kontonumret stå på samma rad. Gör det det?

mvh
                Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                  Ett litet förtydligande. Det räcket inte att ordermodellen är kopplad till korrekt konto, själva scriptet som ritar måste vara kopplat till kontot. Då du öppnar scriptdatabasen där du ser ditt script på en viss plats så måste det korrekta kontonumret stå på samma rad. Gör det det?

mvh
                  Bertil
                  Ja, det står mitt korrekta konto där. Scriptet är anslutet.
                  Ordermodell har jag ju inte kopplat till detta då detta scriptet enbart var för att se värde på annan aktie (bull o detta fall) i analysområde för omx.

Comment

Syntaxfel:

draw=(senasteköp,1,gra)

ska vara:

draw(senasteköp,1,graa)
                    add(0,senasteköp)

för att rita i Analysområde 1, men i princip behövs inte Draw-satsen om scriptet bara ska rita den kurvan.

Comment

Hmmm... Får syntaxfel med r i draw.
                      Väljer jag q istället så får jag inte upp något.
                      Tar jag bort draw helt så får jag inte upp något heller.

Edit:
                      Har testat lite. Istället för ADD så tar jag Mult(1,senasteköp)
                      Jag får då upp en flagga till 1 i analysområdet.
                      Det verkar alltså som jag får en 1a som svar i lasttrade?!?
                      Last edited by Dast; 2019-04-16, 16:37.

Comment

Det beror nog på att det inte blir någon kurva utan enbart senaste kurs för köp. Den skalas kanske konstigt om man kör automatiskt skalning. Annars kan du ju ta bort Draw och välja Skalning enligt kurser i scripteditorn. Kolla så att scriptet är förkryssat för ritning i vänster del av dialogen.

Comment

Jag förstår ingenting. Antingen så är det mitt program som jävlas, eller så beror detta på att det är en bull vi försöker titta på.
                          Men nu så får jag inte upp något alls i analys, inte ens om jag gjorde som innan.

Scriptet är anslutet till diagrammet.

Comment

Hm, fattar inte heller riktigt. Du har script anslutet till Bull och vill se senaste köpkurs? Ta en skärmdump hur inställningarna ser ut så kan vi nog komma vidare.

Comment

Har även testat att koppla direkt på bull med samma resultat.
                              Attached Files

Comment

Working...
                              X