Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ej köpa inom 1 timme från sälj

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ej köpa inom 1 timme från sälj

Tjena,

Jag försöker få till att den inte ska köpa inom en timme från senaste sälj.

Har skrivit detta, men får bara 0an i retur hur jag än gör med "timme". Kan alltså ta add istället för sub och ändå få 0an i retur.
    Någon som ser vad jag gör för fel?

datum=date(d)
    timme=sub(datum,0.04)
    under=lasttrade(s,d)
    okköp=if(lt(timme,under),0,1)

Jag skriver så här i mina script där tidspärr1 och tidspärr2 anges i minuter

tidspärr1:=60
    tidspärr2:=60
    lt1:=LastTrade(S,D)
    lt2:=LastTrade(B,D)
    minSedanSälj:=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
    minSedanKöp:=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
    delay_ok:=gt(minSedanSälj,tidspärr1)
    trans_ok:=gt(minSedanKöp,tidspärr2)

mvh
    Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Dast Visa inlägg
      Tjena,

Jag försöker få till att den inte ska köpa inom en timme från senaste sälj.

Har skrivit detta, men får bara 0an i retur hur jag än gör med "timme". Kan alltså ta add istället för sub och ändå få 0an i retur.
      Någon som ser vad jag gör för fel?

datum=date(d)
      timme=sub(datum,0.04)
      under=lasttrade(s,d)
      okköp=if(lt(timme,under),0,1)

Det finns flera sätt att göra det på, men beroende på upplösning kan ett av dem vara enklare. Så frågan blir, vilken upplösning kör du scripten i?

Comment

Jag kör den i 60 min upplösning.

Jag såg själv vad det var jag gjort för fel. Hade date(d), ska tydligen bara vara date()

Den ligger skarpt nu och har redan visat sig fungera

Comment

Ok, då returnerar Lasttrade(s,d) tidpunkten för start av perioden då senaste sälj skedde, så om du vill veta exakt vilken minut det hände får man ta till andra knep.

Tex:

I säljscriptet kan du lagra tidstämpeln från systemklockan Date() i en av de fem cellerna som sparas med transaktionen, tex:

retval(date(),2)

så hamnar systemtiden vid sälj i cell 2 i Loggade lokala ordertransar.

På köpsidan kan du då läsa av tid för senaste sälj med:

senaste_säljtid=lasttrade(s,2)

som hämtar värdet i cell på från senaste säljtrans.

Därefter är det en smal sak att testa att det gått minst 1 timme från tidpunkten:

minst60min_sedan_sälj=gt(date(),add(senaste_säljtid,div(60,1440)))

som testar att systemklockan är mer än 60 minuter från senaste sälj.

Comment

Ah, intressant! Trodde ju att det var mer specifikt än så i lasttrade.
            Ditt sätt att göra det på är ju bra mycket bättre då!
            Tack

Comment

Det som är en stor fördel är att det blir konto- och instrumentunikt. Man behöver inte slösa globala celler etc.

Comment

Hänger inte med. Tidpunkten för lasttrade(b,d) är väl mer specifikt än stapelns starttid, dvs tiden precis vid affär. M.a.o. har d i lasttrade inget med det självständiga "d". Dessutom är väl lasttrade redan kontospecifikt. Bertils metod i början av tråden borde fungera(förutom att scriptet inte avslutas rätt av någon anledning).

Comment

D är inte mer specifikt än periodtiden. Dvs, den uppdateras endast 1 gång per period. Kör man 60 min-upplösning i scriptet blir det kanske för glest för att vara till nån större nytta. Men visst är LastTrade kontounikt.

Comment

Jag vet vad D är. Däremot är inte d i lasttrade samma som D. d i lasttrade blir samma som date() vid affär. Dvs det räcker att mäta från senaste affär oberoende av upplösning och ingen lagring av date() behövs. Får gärna motbevisa.

Comment

Rättelse! Henric har rätt, när det gäller Lasttrade blir faktiskt D mer specifik, så man kan förenkla ännu mer och testa om det gått minst 60 min sedan senaste sälj:

minst60min_sedan_sälj=gt(date(),add(lasttrade(s,d),div(60,1440)))

Det är allt som behövs, inget retval eller liknande.

Comment

Working...
                      X