Hej!
Efter att ha dammsugit forumet i någon veckas tid har det blivit dags för mitt första inlägg
Går det på något enkelt sätt att ändra ett script från dagsupplösning till 60min?
Här är ett exempel med rikoschett som med lite modifiering är ganska likt det jag hade tänkt köra skarpt senare, men vi tar det som exempel just nu:
Köp:
————
range=sub(h,l)
10procent=mult(range,0.1)
köp1=lt(c,add(l,10procent))
kl1720=gt(frac(d),0.7222221)
kl1723=lt(frac(d),0.7243055)
ej_innehav=le(portfolio(v),0)
köp2=and(kl1720,kl1723)
köp3=and(llv(köp1,1),köp2)
köp4=and(köp3,ej_innehav)
mult(köp4,10)
Sälj:
{ Sälj efter 5 dagar alt vinst }
{ 140304 }
minuter:=7
dagar:=5
account_ok=not(eqv(cash(d),0))
inpådagen=gt(frac(date()),0.376)
köpdag=lasttrade(b,d)
stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),minuter)
innehav=gt(portfolio(v),0)
vinst=gt(b,portfolio(p))
1days=ge(cmpref(d,1,a),köpdag)
xdays=ge(cmpref(d,dagar,a),köpdag)
sälj1=and(and(and(or(and(vinst,1days),xdays),innehav),stängning),inpådagen)
sälj2=and(sälj1,account_ok)
mult(sälj2,10)
{tagits rakt av från Rickard i rikoschett-tråden}
————
För er som inte är bekanta med rikoschett ska köp ske när close i stapeln är i de undre 10% av dagens range, gärna i callen. Detta kombinerat med en Dstat-exit.
Tanken är att köp/sälj ska agera på samma sätt i 60min som det gör just nu i dagsupplösning. Dvs som i exemplet med rikoschett ovan, istället för en close på candlen i dagsupplösning signalerar köp ska det vara en close på stapeln i 60min som signalerar köp.
Positionen säljs vid close på de nästkommande 5 staplarna(60min) vid vinst eller på den 5:e stapeln oavsett. Det vill säga exakt som den vanliga Dstat fast då i 60min.
Som jag har förstått är I60 60min staplar, alltså:
köp1=lt(c,add(l60,10procent))
Kan man på något sätt ändra tidsbegränsningen när köp och sälj sker på alla staplar samtidigt?
Så att man tex skriver att köp får ske 57-59 minuter och sälj 55-57 minuter in på stapeln(ca 5min innan timmes-stapeln stänger).
Eller måste man skriva att tex köp får ske 09.57-09.59, 10.57-10.59 etc. (motsvarande för sälj) för att det ska bli rätt?
Många riktiga nybörjarfrågor kan jag tänka mig, men har haft lite svårt att förstå ”logiken” i skriptspråket då jag är van att arbeta med hitta kursvinnare vanligtvis, som är något enklare
Efter att ha dammsugit forumet i någon veckas tid har det blivit dags för mitt första inlägg
Går det på något enkelt sätt att ändra ett script från dagsupplösning till 60min?
Här är ett exempel med rikoschett som med lite modifiering är ganska likt det jag hade tänkt köra skarpt senare, men vi tar det som exempel just nu:
Köp:
————
range=sub(h,l)
10procent=mult(range,0.1)
köp1=lt(c,add(l,10procent))
kl1720=gt(frac(d),0.7222221)
kl1723=lt(frac(d),0.7243055)
ej_innehav=le(portfolio(v),0)
köp2=and(kl1720,kl1723)
köp3=and(llv(köp1,1),köp2)
köp4=and(köp3,ej_innehav)
mult(köp4,10)
Sälj:
{ Sälj efter 5 dagar alt vinst }
{ 140304 }
minuter:=7
dagar:=5
account_ok=not(eqv(cash(d),0))
inpådagen=gt(frac(date()),0.376)
köpdag=lasttrade(b,d)
stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),minuter)
innehav=gt(portfolio(v),0)
vinst=gt(b,portfolio(p))
1days=ge(cmpref(d,1,a),köpdag)
xdays=ge(cmpref(d,dagar,a),köpdag)
sälj1=and(and(and(or(and(vinst,1days),xdays),innehav),stängning),inpådagen)
sälj2=and(sälj1,account_ok)
mult(sälj2,10)
{tagits rakt av från Rickard i rikoschett-tråden}
————
För er som inte är bekanta med rikoschett ska köp ske när close i stapeln är i de undre 10% av dagens range, gärna i callen. Detta kombinerat med en Dstat-exit.
Tanken är att köp/sälj ska agera på samma sätt i 60min som det gör just nu i dagsupplösning. Dvs som i exemplet med rikoschett ovan, istället för en close på candlen i dagsupplösning signalerar köp ska det vara en close på stapeln i 60min som signalerar köp.
Positionen säljs vid close på de nästkommande 5 staplarna(60min) vid vinst eller på den 5:e stapeln oavsett. Det vill säga exakt som den vanliga Dstat fast då i 60min.
Som jag har förstått är I60 60min staplar, alltså:
köp1=lt(c,add(l60,10procent))
Kan man på något sätt ändra tidsbegränsningen när köp och sälj sker på alla staplar samtidigt?
Så att man tex skriver att köp får ske 57-59 minuter och sälj 55-57 minuter in på stapeln(ca 5min innan timmes-stapeln stänger).
Eller måste man skriva att tex köp får ske 09.57-09.59, 10.57-10.59 etc. (motsvarande för sälj) för att det ska bli rätt?
Många riktiga nybörjarfrågor kan jag tänka mig, men har haft lite svårt att förstå ”logiken” i skriptspråket då jag är van att arbeta med hitta kursvinnare vanligtvis, som är något enklare
Comment