Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer än en upplösning i ett skript

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mer än en upplösning i ett skript

    I många lägen är det bekvämt att jobba med mer än en upplösning för ett instrument i ett script. T.ex. kombinera dagsupplösning med någon intradagsupplösning. Jag hittade ett antal trådar på forumet som rekommenderar externa objekt och CmpRef för att lösa problemet.

    Nu till min fråga: Hur kan man referera till "aktuellt" instrument i deklarationen av ett externt objekt?

    Efter lite tester verkar det fungera att helt enkelt utelämna instrumentet, men jag kan inte hitta det i dokumentationen någonstans.

    Så, kan t.ex. det här fungera för att ge gårdagens Close för aktuellt instrument?

    i1(
    YesterdayClose=CmpRef(C,1,A)
    ... resten av skriptet som behöver minutupplösning .. }
    )
    {@A(0,)}

    Mvh,
    Anders

  • #2
    Bör fungera. Rekommenderar att du ofta använder dig av draw för att rita ut gårdagens close osv så att man ser grafiskt vad som händer.

    mvh
    Bertil

    Comment


    • #3
      Ja, debugging äv skript är något jag inte riktigt fått pejl på. Förutom att det behövs...

      Just nu har jag mest mängder av små test skript som extra kolumner i simuleringar. För att se vilka värden kritiska beräkningar får. Nackdelen med det är ju att man bara får info om läget när en affär sker. Så, man ser inte t.ex. om en affär INTE skedde pga någon bug i skriptet. Man kan förstås lägga in fejkade affärer, t.ex. låter alla signaler trigga alltid. Men det blir också lite konstigt.

      Så att använda diagram och testa scripten separat verkar vara en bra idé. Får experimentera lite!

      Mvh,
      Anders

      Comment


      • #4
        Syntaxen för extraobjekt behöver man inte kunna. Det finns en knapp som heter extraobjekt. Bara att välja instrument i drop-down och skriv in önskad upplösning.

        Rita i diagram kan vara ett bra sätt att debugga. Man ska dock vara medveten om att det bara är periodens sista värde som behandlas och visas för vald upplösning. Dvs inget händer inne i stapeln. I simulatorn och live behandlas data varje insamling ungefär var 5:e sedkund (så länge man inte triggar på fullbordad stapel).

        Comment


        • #5
          Lite överkurs. Det finns även EX script som går mot extraobject A, B eller C tex MDIEx(d,MABC) där d är antal perioder. Jag antar att man måste ta in de externa objekten med samma periodicitet som man har i scriptet, eller funkat det med olika periodtider här??

          Undrar
          Bertil

          Comment


          • #6
            Funkar med olika perioder precis som vanliga extra objekt. Syftet med EX-funktionerna är att om man vill beräkna tex RSI i en annan upplösning slipper man koda formeln för RSI med extra objekt. Man får det färdigt direkt i EX-funktionen.

            Comment

            Working...
            X