Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Block för köp efter stoploss

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Block för köp efter stoploss

    Jag har ett skript som ser väldigt lovande ut, men jag har ett problem med min stoploss.

    I fallande trend så triggas köpsignal, förhoppningsvis i botten av trenden, men i bland så missar skriptet botten och vill jag gå ur positionen med en stoploss. Problemet är att det är stor risk att köpsignal triggas kort efter igen och fortsätter fallet tills stoploss löses ut ännu en gång.

    Så det jag vill är att en aktie som har triggats av stoploss ska blockeras från köp i x antal dagar eller tills trenden har vänt över en moving average eller liknande.

    Jag kör skriptet på ett stort antal aktier samtidigt. Vilket är det mest praktiskt sättet uppnå en block för köp efter stoploss?
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

  • #2
    Ett sätt är att spara datum i lasttrade i fall det är stoppen som tar exit. Sedan kolla antal dagar från detta datum i köpscriptet. Lasttrade sparar en del värden i samband med att order läggs (pris, datum/tid, volym). Det går även att spara egan värden i cell 0-4. För mer info kolla lasttrade i dokumentationen.

    Comment


    • #3
      Du kan använda Lasttrade(s,d) för att få fram tidstämpeln för senaste säljtransaktion. Då går det att mäta antal dagar från den och säga att köp är ok om du är tillräckligt långt ifrån säljtransen:

      dagar:=3
      ok_köp=gt(aref(d,dagar),lasttrade(s,d))

      Comment


      • #4
        Jo, men jag förstod det som att delay bara gäller när det är stoppen som löst ut och trenden ligger fel. Då behövs något som kan skilja på stopp och vanlig exit.

        Comment


        • #5
          Ah, jo det går ju att koppla förbi lasttrade-villkoret med en OR-sats av något slag.

          Comment


          • #6
            Självklart, jag tänkte mer på rubriken i först inlägget, dvs delay om stoppen löser ut. Vi kanske inte ska spring iväg innan vi vet mer vad frågeställaren är ute efter.

            Comment

            Working...
            X