Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räkna antalet sanna villkor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Räkna antalet sanna villkor

    Hejsan!

    Jag skulle vilja räkna hur många av ett antal villkor som är sanna. Ett exempel;

    v1=and(...,...)
    v2=and(...,...)
    v3=and(...,...)

    Frågan är: Hur många av v1, v2 och v3 är sanna?

    Det verkar som om man helt enkelt kan summera ihop dem, och då tolkas sant som 1 och falskt som 0.

    antal=add(add(v1,v2),v3)

    När jag har testat verkar det fungera. Men frågan är: Finns det någon hake eller kan man lita på att det här stämmer i alla väder?


    Mvh,
    Anders

  • #2
    Om villkoren i vx är sant så kommer vx att bli 1 och falskt så kommer det att bli 0. Så är det alltid oavsett väder :-)

    Comment


    • #3
      Det är precis som Walle skriver. Fungerar även om det regnar. Det är ett smart sätt att bedöma tex styrkan i situationen just nu för övrigt! Ju fler villkor som signalerar desto starkare edge.

      Comment


      • #4
        Låter bra att det funkar även om det regnar ute

        Comment


        • #5
          Tänk på att allt som inte är noll blir sant, tex även -1. Påverkar nog inte i detta fall, men värt att veta.

          Comment


          • #6
            Om man vill krångla till det så kan man lägga en viktning på varje villkor.
            Antag att du tycker att det är 10 gånger viktigare att villkor v1 är uppfyllt än villkor v2.

            antal=add(add(mult(v1,k1),mult(v2,k2)),mult(v3,k3))

            Krångligt är roligt. Funkar även om det snöar.

            mvh
            Bertil

            Comment


            • #7
              Ja, om sant alltid är ett (trots att det börjat snöa) så kan man nog göra många kul prylar.

              Mvh,
              Anders

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                Tänk på att allt som inte är noll blir sant, tex även -1. Påverkar nog inte i detta fall, men värt att veta.
                Jo, det var lite sånt jag funderade över. Men om alla funktioner som returnerar en "boolean" tyå and/or/gt/lt/... ger 1 eller 0 så räcker det långt.

                Mvh,
                Anders

                Comment

                Working...
                X