Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sl) och xk) någon teknisk skillnad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• sl) och xk) någon teknisk skillnad?

Hej!
    Nybörjarfråga:
    Finns det någon teknisk skillnad mellan triggerscript och kontrollscript?
    När jag delar upp ett långt script i två delar och lägger hälften som triggerscipt och hälften som kontrollscipt så får jag inte samma resultat som när hela scriptet ligger som triggerscipt, verkar som att kontrollscriptet ignoreras.

Tänkte att det kunde vara bra att använda kontrollscript som extra triggers tex om triggersciptet är i daglig upplösning och jag vill ha några parametrar i intradayupplösning så kunde man använda kontrollscript till detta men verkar inte fungera eller missförstår jag något?

Hej Johan!
    Undvik att lägga för mycket kontroller i xk) scriptet.
    Då man kör skarpt får man ett meddelande i larmfönstret då sl) scriptet triggar. Om xk) scriptet inte släpper igenom till handel och sl) scriptet fortfarande triggar får man ett nytt meddelande. Larmfönstret kan då lätt fyllas av meddelanden och man förlorar överblicken.

Så här ser ju tex xk) scriptet Delay order ut

tidspärr:=1
    lt1:=LastTrade(B,D)
    lt2:=LastTrade(S,D)
    i1(
    minSedanKöp=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
    minSedanSälj=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
    And(Gt(minSedanKöp,tidspärr),Gt(minSedanSälj,tidspärr))
    )

Om du gör rätt borde det inte bli någon större skillnad mellan att lägga allt i sl) scriptet och att dela villkoren mellan sl) och xk) scripten.

mvh
    Bertil

Edit: Själv har jag ofta villkor i antalsscripten va) scripten. Det är helt OK då man kör analysatorn, men fyller som sagt larmfönstret vid skarp körning.
    För att råda bot på detta har jag olika ordermodeller med samma sl) script fast med olika va) script då jag kör i analysatorn resp skarpt (dvs dubbla ordermodeller på allt). Kanske inget att rekommendera utan bara som ett exempel att man kan göra på olika sätt.
    Last edited by Bertil; 2020-02-23, 12:03.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Hej Johan!
      Undvik att lägga för mycket kontroller i xk) scriptet.
      Då man kör skarpt får man ett meddelande i larmfönstret då sl) scriptet triggar. Om xk) scriptet inte släpper igenom till handel och sl) scriptet fortfarande triggar får man ett nytt meddelande. Larmfönstret kan då lätt fyllas av meddelanden och man förlorar överblicken.

Så här ser ju tex xk) scriptet Delay order ut

tidspärr:=1
      lt1:=LastTrade(B,D)
      lt2:=LastTrade(S,D)
      i1(
      minSedanKöp=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
      minSedanSälj=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
      And(Gt(minSedanKöp,tidspärr),Gt(minSedanSälj,tidspärr))
      )

Om du gör rätt borde det inte bli någon större skillnad mellan att lägga allt i sl) scriptet och att dela villkoren mellan sl) och xk) scripten.

mvh
      Bertil

Edit: Själv har jag ofta villkor i antalsscripten va) scripten. Det är helt OK då man kör analysatorn, men fyller som sagt larmfönstret vid skarp körning.
      För att råda bot på detta har jag olika ordermodeller med samma sl) script fast med olika va) script då jag kör i analysatorn resp skarpt (dvs dubbla ordermodeller på allt). Kanske inget att rekommendera utan bara som ett exempel att man kan göra på olika sätt.
      Tack för bra tips!
      Hade nog glömt spara eller nåt för det funkar nu att dela upp script mellan sl) och xk)

Comment

Working...
      X