Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gvar celler värden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gvar celler värden

    Kan man läsa av vilka värden gvarceller innehåller??

    eller kan man nollställa en gvar cell till noll på ett enkelt sätt??

    Om jag tex har ett script som hanterat en gvarcell och ger den ett värde från
    0-5. Jag kör live test och avrbytet live testet när tex gvarcellen har fått värdet 3 tilldelat och sedan startar igen ett par dagar senare. Då antar jag att gvar cellen har värdet 3 och inte något annat?? eller

    Om nu min tes stämmer hur kan jag då se vilket värde gvarcellen innehåller samt hur kan jag nollställa den till exempelvis 0 igen utan att låta scriptet rulla tills gvarcellen tilldelas 0??

    //Fredrik

  • #2
    Det går fint i Kalkylforskaren. Man kan göra en enkel kalkyl med upp till 10 kolumner, tex 10 olika celler som man vill läsa av samtidigt. Varje kolumn innehåller kod enligt:

    getgvar(100)

    för att tex läsa av cell 100.



    Värden i globala celler ligger kvar tills de ändras. Det kan dock hända att celler nollställs i händelse av programkrasch, men ska normalt inte hända.


    Vill du nollställa cellen kan man antingen använda ett nollställningsscript som skriver värdet noll till cellen, eller en hel serie med celler tex. Det finns också en kalkyl som heter MTX Reset, den skriver noll till en hel serie celler genom att använda Loop-funktionen. Ladda ner kalkylen via Hjälp > Uppdatera standardkalkyler. Du kan se i koden hur den funkar.

    Comment


    • #3
      KAnon super tack för den infon =)

      Comment

      Working...
      X