Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Automatisk rangordning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Automatisk rangordning

    Hej!

    Jag har en scriptfråga som jag skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig med!
    Jag undrar om det finns någon möjlighet att koda ett script som gör att ordermodellen själv kan sortera fram den aktie på Large Cap som har gått bäst procentuellt senaste 3 dagarna exempelvis?
    Dvs att scriptet rangordnar aktierna på det valda intervallet (exempelvis 3 dagar i mitt fall) och att ordermodellen "slås på" för den aktie som får plats 1 i listan.

    Är ny inom Autotrader så ber om ursäkt på förhand ifall all algolingo inte är korrekt!

    Mvh
    Tobias

  • #2
    Hej, och välkommen!

    Kul fråga, den är klart användbar när man vill ranka saker baserat på olika indikatorer.
    Vi har en rankingmotor som bygger en topp-10-lista i ROC and Roll-strategin tex, så den kan man enkelt strippa ner så att den bara sparar bästa kandidaten:

    poäng_tt=roc(c,3,%)
    best=getgvar(9885)
    20min_innan_stäng=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),20)
    10min_innan_stäng=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)

    reset=lt(xtime(date(),h),16)
    kl16=eqv(xtime(date(),h),16)

    write=and(kl16,gt(poäng_tt,best))
    setgvarif(0,9885,reset)
    setgvarif(poäng_tt,9885,write)
    setgvarif(crcid(),9884,write)

    ej_innehav=eqv(portfolio(v),0)
    kandidat=eqv(crcid(),getgvar(9884))
    long1=and(kandidat,ej_innehav)
    long2=and(long1,and(20min_innan_stäng,10min_innan_stäng))
    mult(long2,10)


    När klockan är 16-någonting nollas cell 9885 som lagrar bästa värde för roc(c,3,%) som är lutningen senaste 3 dagarna. Så fort klockan passerat 16:59 slutar cellen nollas, och "write" skriver in värdet för poäng_11 om det är högre än värdet som redan ligger i cell 9885. Om det är det skrivs även instrumentets ID till cell 9884 som en minnesnotering vilken aktie det var. Om en ännu bättre aktie träffas på hamnar den i cell 9884 osv. Om vi antar att du ansluter modellen till tex de 30 aktierna i OMX30-index kommer den bästa av dessa att hamna i cell 9884. När scriptet körs kl 17:10 - 17:20 läses cellen av och jämförs med aktien som exekveras "just nu". Om det är träff testas om innehav inet finns, och i så fall köps aktien.

    Last edited by Rikard Autostock; 2020-06-05, 12:30.

    Comment


    • #3
      Stort tack för svar!

      Comment

      Working...
      X