Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontrollscript eller antal script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontrollscript eller antal script

    Hej,
    Försöker att få till ett kontrollscript eller liknande för att tillåta max 5 tillgångar i position för olika ordermodeller.
    Denna snappade jag upp i forumet och byggde om men funkar bara i analysbänken men skarpt så tillåter den inga köp alls.
    Nån som har en ide? Kanske inte går att ha som kontrollscript?

    Finns=if(eqv(crcid(),GetGvar(101)),101,if(eqv(crcid(),GetGvar(102)),102,if(eqv(crcid(),GetGvar(103)),103,if(eqv(crcid(),GetGvar(104)),104,if(eqv(crcid (),GetGvar(105)),105,0))))) {max köp ändras}
    Delay=ge(mult(sub(date(),mx(lasttrade(b,d),lasttrade(s,d))),1440),1)
    Reset=and(and(Finns,eqv(portfolio(v),0)),Delay)
    SetGvarIf(0,Finns,Reset)
    Ledig=if(eqv(0,GetGvar(101)),101,if(eqv(0,GetGvar(102)),102,if(eqv(0,GetGvar(103)),103,if(eqv(0,GetGvar(104)),104,if(eqv(0,GetGvar(105)),105,0))))) {max köp ändras}
    Köp=and(and(Delay,not(Reset)),or(Finns,Ledig))
    väljCell=if(Finns,Finns,Ledig)
    SetGvarIf(crcid(),väljCell,Köp)
    AND(KÖP,1)

  • #2
    Oj, det ser rörigt ut med alla celler, jag skulle nog skippat globala celler helt och läst av kontovärde och jämfört med cash(A) som returnerar värdet i öppna positioner på det kontot, oavsett instrument. Är inte riktigt med på hur du menar med max 5 tillgångar i position för olika modeller? Att varje modell inte begränsas men totala antalet på olika testkonton begränsas?

    Last edited by Rikard Autostock; 2020-07-07, 16:13.

    Comment


    • #3
      Ta tex supermass, jag vill begränsa den till att ha max 5 olika instrument samtidigt, säljs ena så kan den köpa ett nytt osv

      Comment


      • #4
        och ja det är på testkontot

        Comment


        • #5
          Konto=add(cash(a),cash(t))
          pengar_finns=gt(cash(t),div(konto,5))


          Comment


          • #6
            Då gissar jag att jag måste justera ner hävstången i tex supermass till en 1/5?

            Comment


            • #7
              Japp, och kanske öka testkontots storlek istället.

              Comment


              • #8
                Insåg just utmaning jag får i SISO som jag också skulle vilja begränsa till 5 instrument men den skalar ju in 4 ggr också och då är risken att det blir fler instrument. hm

                Comment


                • #9
                  Ja den blir klart bökigare.

                  Comment


                  • #10
                    Frågan är varför det inte fungerar i kontrollscriptet när det fungerar i simulering. Jag själv kör nästan aldrig kontrollscript. Kan det vara så att dynamiska celler inte fungerar i kontrollscriptet. Eftersom att det bara är fem instrument så borde det ganska enkelt gå att bygga om så att cellerna i inte är dynamiska.

                    Edit: Eller lägg in villkoret som en del av triggern.


                    Det går att ändra testkontot storle när man kör skarpt. Vill man simulera går det även att ändra i formeln så att x5 tillåts i beräkningen.
                    Last edited by Henric; 2020-07-07, 17:40.

                    Comment


                    • #11
                      Om jag skulle vilja addera mitt script ovan som en trigger i tex Multi BOS köpscript är det möjligt med tanke på att det är krypterat?

                      Comment


                      • #12
                        Ah, det blir nog för klurigt. Då skulle jag hellre prova i kontroll- eller antalscriptet. ytterligare problem kan uppstå om en strategi är krypterad och mer eller mindre bygger på celler. I detta fall vet jag inte. Går det att lösa i kontrollscriptet borde dock simulering och skarpt ge samma resultat.

                        Comment

                        Working...
                        X