Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Valutaanpassad handelsvolym

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Valutaanpassad handelsvolym

Hej,

Jag använder mig utav ett standardscript (se nedan) för att avgöra hur stor volym som ska köpas. Dock blir det fel då jag kopplar ordermodellen till danska & norska aktier. Detta beror på valutan. Min fråga är således om det finns något sätt att lägga till valutakursen i scriptet nedan så att den tar höjd för det vid volymberäkningen.

Mvh
    Tobias

insatsproc:=0.49
    i1(
    insatsbelopp=mult(sub(sub(add(cash(a),cash(t)),cash(u)),if(gt(cash(c),0),cash(c),0)),insatsproc)
    köpantal=Int(Div(insatsbelopp,s))
    innehav=Portfolio(v)
    övermål=Ge(innehav,köpantal)
    slutantal1=If(övermål,0,SUB(köpantal,innehav))
    add(0,slutantal1)
    )

Man skulle kunna ange valutakursen i ett fält i Indata script, tex fält 24 som inte används till nåt:

valuta=scrpar(24)

Så om du vill korrigera för svenska kronan mot danska kronan och kursen är angiven till

1,39 enl senaste spotpris blir det:

köpantal=int(div(div(insatsbelopp,s),valuta)

Ett annat sätt är om man vet att modellen endast kommer kopplas till danska aktier tex, så kan man använda extra objekt för att läsa in kursen automatiskt:

dkk=cmpref(c,0,a)

{@A(0,XX92101761)}

där extra objektdefinitionen kan skapas enkelt via knappen Extra objekt i scripteditorn, välj XXR-DKKSEK-SPOT i listan för instrument.

Comment

Förstod jag dig rätt om det översta alternativet måste skötas manuellt medans det undre är automatiskt?

Tack för snabbt och bra svar!

Comment

Kan jag använda den undre metoden med extra objekt även om jag kommer handla både svenska, danska och norska aktier i samma depå?

Comment

Man kan ju göra flera kopior, en för varje valuta tex. Om du räknar om allt till SEK borde det ju inte vara några problem att handla på samma konto. Autotrader tolkar allt som SEK på kontot ändå.

Comment

Okej, toppen, jag förstår.
            Det enda som dock kvarstår för mig är hur scriptet ska känna av vilket spotpris den ska använda till olika aktier, finns det något sätt att testa ifall en aktie är svensk, dansk eller norsk?

Comment

Så här ser mitt script ut:

insatsproc:=0.49
              i1(
              dkksek=cmpref(c,0,a)
              noksek=cmpref(c,0,b)

insatsbelopp=mult(sub(sub(add(cash(a),cash(t)),cash(u)),if(gt(cash(c),0),cash(c),0)),insatsproc)

köpantal_sek=Int(div(insatsbelopp,s))
              köpantal_dkk=Int(div(div(insatsbelopp,s),dkksek))
              köpantal_nok=Int(div(div(insatsbelopp,s),noksek))

innehav=Portfolio(v)
              övermål=Ge(innehav,köpantal)
              slutantal1=If(övermål,0,SUB(köpantal,innehav))
              add(0,slutantal1)

)
              {@A(1,XX92101761)@B(1,XX29CE3B49)}

Jag är osäker på hur den kursiverade delen ska utformas...

Comment

Ah, man kanske kan gå på stängningstiden, market(c). Danmark stänger kl 16:55, Norge kl 16:20 osv.

Comment

Förstod vad du menade nu! Jag kan ju skapa 3 ide tiska ordermodeller med enda skillnaden att volymen beräknas i sek för den ena, dkk i den andra ock nok i den tredje.

Tack för hjälpen!☺

Comment

Working...
                  X