Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterfrågar kreativ lösning på två problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Efterfrågar kreativ lösning på två problem

    Hej,,

    1. Eftersöker smart script för att undvika att ta position i kraftigt fall.
    Tänker att om C är lägre än X% de senaste två perioderna effektueras inte köpsignal. Där jag i scriptet kan ange vilken %-sats som jag anser vara lämplig.
    Typ lt(c,hhv(c,p)) men med inbakad procentsats för c.

    2. Om jag tar position via triggerscript följt av att jag blir utstoppad, vill jag inte att ny position tas på x-perioder

  • #2
    Ok, så du vill säkerställa att C är högre än de två föregående periodernas högsta Close multiplicerat med en procentsats för att få effektuera köpsignal?

    gt(c,mult(1.0,hhv(aref(c,1),2)))

    där 1.0 är procentsatsen. 1.01 blir 1% tex.

    2. Man kan mäta antal perioder sedan senaste säljtransaktion, om det är tillräckligt många är det ok att köpa igen:

    gt(aref(d,5),lasttrade(s,d))

    testar att det gått minst 5 perioder sedan förra säljtransen.

    Comment


    • #3
      1. Egentligen det omvända vill undvika att köpa in mig på en allt för kraftig kursrörelse. Om bolaget har fallit ex. med 5% de senaste två perioderna så vill jag inte få köpsignal även om triggerscriptet triggar. Så egentligen det omvända.

      Funderar på hur gt(c,mult(-3.0,hhv(aref(c,1),2))) skulle se ut. Den borde få sant om den fallit mindre än 3% från topp de senaste två perioderna? Med andra ord om den fallit 4% så borde den få falskt?

      2. perfekt.

      Comment


      • #4
        Ah, jo då blir det:

        gt(c,mult(0.97,hhv(aref(c,1),2)))

        Comment


        • #5
          Aah perfekt.

          Comment

          Working...
          X