Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ROC kontrollera längd på period

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • ROC kontrollera längd på period

    Hej

    Jag vill få fram procentuell utveckling för ett värdepapper under olika perioder. Som exempel: jämföra senaste stängningskurs mot stängningskurs för ett år sedan.

    Jag har använt
    rc_y=roc(c,250,%) {år}
    rc_q=roc(c,63,%) {kvartal}
    rc_m=roc(c,21,%) {månad}

    Men det stämmer inte. Exempelvis för ABB.
    Utveckling enl script:
    från script.png

    Utveckling enl Avanza:
    abb.PNG

    Dvs enl scriptet har abb gått upp 23% på ett år men i praktiken ca 39%.

    Jag gissar att det har med perioder att göra, att ROC inte har dagar som perioder när scriptet körs.

    Finns det nåt sätt att styra att en period ska vara en dag i scriptspråket? Och inte använda perioden från nåt diagram?

    Jag kan gladeligen använda godtycklig annan funktion än ROC som kan uppnå samma resultat bara det går att kontrollera hur lång en period ska vara i koden.

    Vänligen
    Jimmy

  • #2
    ROC(c,250,%)

    returnerar kursförändring i procent "nu" jämfört med 250 perioder sedan (ca 1 år). Om du kör scriptet i dagsupplösning blir det dagar och borde stämma väldigt bra. Men däremot om du tex kör i intradayupplösning blir det ju alldeles för kort tid.

    Då kan man använda extra objekt och köra ROC-delen i dagsupplösning medan resten av scriptet körs i intraday, tex:

    close_daily=cmpref(c,0,a)

    rc_y=roc(close_daily,250,%)



    PS: Glöm inte klicka på Extra objekt-knappen och definiera extra objektet, tex "Aktuellt instrument" med upplösning 0=dagskurser.

    Comment


    • #3
      Tack Rikard, du är en klippa!

      cmpref var en användbar funktion, har inte förstått den tidigare.

      Nu är problemet löst, hittade dock även några andra klantigheter från min sida som förstörde jämförelsen
      1. Hade inte läst in full kurshistorik, nu ser det bättre ut
      2. underlättar om man jämför äpplen och äpplen, hade saxat skärmklipp från fel aktie

      Iaf, tusen tack

      Comment

      Working...
      X